وبلاگ

خواص کاسنی معجزه طبیعت

فهرست مطالب این مقاله

کاسنی گیاهی علفی و پایا است که نوع صحرایی آن به نیم تا یک متر و نوع پرورشی و کشت آن به طول 2 متر هم می‌رسد. این گیاه دارویی در تمام نقاط جهان و در هر شرایط آب‌وهوایی رشد می‌کند. هرچند کاسنی بومی اروپاست و در آلمان کنار جاده‌ها از آن بسیار یافت می‌شود. در آمریکا و خاورمیانه هم کاسنی به‌وفور یافت می‌شود.امروز قصد داریم خواص کاسنی معجزه طبیعت را بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

کاسنی از معدود گیاهانی است که تمام اجزای آن مانند ریشه، ساقه و برگ آن، دارای خواص زیادی است. در ادامه به فواید و ترکیبات کاسنی در درمان انواع بیماری‌ها و خواص متفاوت آن برای بدن اشاره می‌کنیم.

خواص کاسنی چیست؟

خواص کاسنی چیست؟

کاسنی چیست؟

کاسنی گیاهی با گل‌های آبی و ارغوانی است که اغلب در فصل بهار و در مناطقی همچون آذربایجان و مناطق کوهستانی مانند خراسان یافت می‌شود. این گیاه اغلب در فصل بهار رشد می‌کند و در آب‌وهوای مرطوب رشد آن دوبرابر می‌شود. در دو نوع وحشی و کشت توسط کشاورزان یافت می‌شود. نوع وحشی در اوایل بهار در کنار جویبارها و در میان سبزه‌زارها رشد و نمو می‌کند. برداشت کاسنی کشت شده توسط کشاورزان، در اواخر خردادماه است.

از ریشه‌های خشک و قطعات زمینی کاسنی برای تولید دارو بهره می‌برند. مزه کاسنی تلخ است و به‌منظور کاهش و قطع اشتها، اختلالات کبدی، ناراحتی‌های معده و کیسه صفرا و نیز سرطان و تپش قلب بسیار پرفایده است.

خواص کاسنی

خواص کاسنی این معجزه طبیعت

ترکیبات کاسنی

کاسنی دارای ارزش غذایی فوق‌العاده بالایی است. ویتامین‌ها و املاح معدنی همچون روی، منگنز، فولیک‌اسید، منیزیم و پتاسیم و ویتامین‌های A ،E ،B6،C و K که از ویتامین‌های ضروری و بسیار مفید برای بدن هستند، کاسنی را به گیاهی با خواص شگفت‌انگیز تبدیل کرده است.

رومیان از کاسنی به‌عنوان سبزی در سالاد استفاده می‌کردند. گیاه کاسنی برای درمان یک بیماری استفاده نمی‌شود. بلکه مجموعه‌ای از بیماری‌های جسمی و روانی را هم‌زمان مداوا می‌کند. اما خواص کاسنی برای تأمین سلامتی اندام‌ها و اعضای مختلف بدن چیست؟

 

خواص کاسنی برای بدن و سلامتی

خواص کاسنی برای بدن و سلامتی

خواص کاسنی برای بدن و سلامتی

1. درمان انواع مشکلات گوارشی با کاسنی

عمده‌ترین مورد مصرف کاسنی برای تنظیم صفرا، کاهش نفخ و رفلکس معده، سوءهاضمه و سوزش و کاهنده اسید معده توصیه می‌شود. این گیاه منبع غنی از اینولین است. باکتری اینولین، نوعی پروبیوتیک بسیار مفید برای اختلالات گوارشی است.

ریشه گیاه کاسنی برای افزایش جریان زرد آب مصرف می‌شود. این فرایند به هضم بهتر غذا و سایر مایعات بدن کمک زیادی می‌کند. همچنین خاصیت چربی‌سوزی کاسنی، باعث شده که بسیاری از افراددر رژیم کاهش وزن برای آب کردن چربی‌های دور شکم خود، از آن استفاده کنند.

 

درمان انواع مشکلات گوارشی

درمان انواع مشکلات گوارشی

2. تصفیه خون و بهبود سلامت قلب با کاسنی

کاسنی کلسترول بد یا همان LDL  خون را کاهش می‌دهد. این نوع کلسترول روی دیواره رگ‌ها رسوب می‌کند و باعث  فشارخون بالا، ایجاد لخته و در نهایت سکته قلبی می‌شود. کاسنی غنی از فنول‌های گیاهی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و به طرز چشمگیری در ایجاد تعادل بین خون و پلاسما نقش مثبتی دارد. به‌گونه‌ای که تپش نامنظم قلب و لخته‌های خون را کاهش می‌دهد.

تصفیه خون و بهبود سلامت قلب

تصفیه خون و بهبود سلامت قلب-راسپینا کلاب

3. بهبود عملکرد کلیه و مثانه با کاسنی

عرق کاسنی یک مدر یا ادرارآور طبیعی است. این ویژگی و خاصیت پرفایده برای بیماران کلیوی و تأمین سلامت کلیه‌ها بسیار حائز اهمیت است. زیرا از انباشته شدن سموم بدن در کبد و کلیه‌ها جلوگیری کرده و مانع بروز دیگر مشکلات و بیماری‌های کلیوی می‌شود. ادرار منظم به دفع آب اضافی و نیز چربی غیرمفید بدن کمک زیادی می‌کند. جالب است بدانید که 4 درصد ادرار، حاوی چربی ته‌نشین شده است که حتماً باید از بدن دفع شود.

 

بهبود عملکرد کلیه و مثانه با کاسنی

بهبود عملکرد کلیه و مثانه با کاسنی

4. کاهش استرس و اضطراب با کاسنی

کاسنی یک مسکن طبیعی است که دارای خاصیت آرامش بخشی است. ریشه کاسنی دارای خاصیت خواب‌آلودگی است و می‌تواند برای ایجاد یک خواب خوب و راحت مورداستفاده قرار بگیرد. عملکرد کاسنی در کاهش استرس و اضطراب به بهبود سلامت قلب، ایجاد تعادل در ترشح هورمون‌ها، جلوگیری از پیری زودرس و بی‌خوابی غیرقابل‌انکار است.

 

کاهش استرس و اضطراب با کاسنی

کاهش استرس و اضطراب با کاسنی

5. پیشگیری از سرطان با کاسنی

گیاه کاسنی حاوی آنتی‌اکسیدان است. تأثیر آنتی‌اکسیدان در کاهش و ازبین‌بردن علائم سرطان و تومورهای سرطانی در بدن به اثبات رسیده است. پلی فنول و فیتوکمیکال دو ترکیب شیمیایی بسیار مؤثر در گیاه کاسنی موجود هستند. این دو ماده به طور طبیعی در ساختار کاسنی یافت می‌شوند که در درمان و ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی به‌خصوص سرطان روده و پستان تأثیرات مثبتی دارند.

پیشگیری از سرطان با کاسنی

پیشگیری از سرطان با کاسنی

6. کاهش دردهای مفصلی با کاسنی

کاسنی و سایر فرآورده‌های آن مانند عرق و عصاره و برگ آن برای کاهش التهابات مفاصل و دردهای ماهیچه‌ای و آرتروز بسیار مؤثر و مفید هستند. طبق تحقیقات انجام شده در سال 2010، هفتاد درصد بیماران مبتلا به آرتروز با مصرف کاسنی به میزان قابل‌توجهی دردشان کاهش‌یافته است.

 

کاهش دردهای مفصلی با کاسنی

کاهش دردهای مفصلی با کاسنی

7. کمک به کاهش وزن و لاغری با کاسنی

کاسنی حاوی برخی ترکیباتی است که باعث کاهش اشتها می‌شوند. این ترکیبات کنترل‌گر اشتها هستند و باعث ایجاد سیری و جلوگیری از پرخوری می‌شوند. الیگوفروکتوز و اینولین دو ماده از خانواده فیبرها، مسئول تنظیم هورمون گرلین، اسیدآمینه مرتبط با احساس گرسنگی در بدن هستند. پیش‌تر به خاصیت چربی‌سوزی کاسنی اشاره شده است.

کمک به کاهش وزن و لاغری با کاسنی

کمک به کاهش وزن و لاغری با کاسنی

8. تقویت سیستم ایمنی بدن با کاسنی

کاسنی دارای خاصیت آنتی‌بیوتیکی و ضدباکتریایی است. این ویژگی به همراه خاصیت آنتی‌اکسیدانی باعث ازبین‌رفتن رادیکال‌های آزاد موجود در گردش خون می‌شوند. رادیکال‌های آزاد زمینه بروز بیماری‌های قلبی و سرطان و دیگر بیماری‌های عفونی هستند که سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن-با کاسنی

9. درمان یرقان و زردی نوزادان با کاسنی

خواص و فواید کاسنی و اثرات مثبت آن بر کبد و بیماری‌های کبدی انکارناپذیر است. کاسنی با دفع سموم صفرا، بار صفرا را سبک کرده و زردی را از بدن می‌زداید. به همین منظور به خانم‌های بارداری در دوران حاملگی توصیه می‌شود، کاسنی مصرف کنند تا با پاک‌سازی کبد و دفع سموم بدن، از زردی نوزادان جلوگیری شود. از سویی دیگر دفع سموم و دفع مواد زائد و سمی باعث زیبایی هر چه بیشتر نوزاد می‌شود.

 

درمان یرقان و زردی نوزادان

درمان یرقان و زردی نوزادان با کاسنی

10. ضد پیری و حفظ جوانی با کاسنی

گیاه کاسنی سرشار از ویتامین C و E دو ماده بسیار مؤثر در کاهش چین‌وچروک پوست و عوارض پیری هستند. وجود فسفر و آهن گیاهی باعث تقویت کبد شده و رنگ پوست صورت را روشن و درخشان می‌کند. این مواد تأثیر زیادی در رفع اگزما و جوش‌های سرسیاه و سرسفید و دیگر التهابات پوستی دارند.

ریشه کاسنی حاوی بتاکاروتن بوده که سبب تولید کلاژن و جوان‌سازی پوست، چاقی صورت و رفع چین‌وچروک پوست می‌شود. همچنین از ریشه کاسنی می‌توان ماسک صورت تهیه کرد و طراوت، شادابی و سلامتی را به پوست خود هدیه کنید.

ضد پیری و حفظ جوانی

ضد پیری و حفظ جوانیبا کاسنی

11. افزایش میل جنسی با کاسنی

عرق کاسنی با تنظیم هورمون‌های جنسی، کروموزوم و قدرت جنسی در مردان را افزایش می‌دهد. با افزایش حجم اسپرم‌ها، قدرت باروری نیز افزایش می‌یابد.

12. درمان برونشیت و بیماری‌های ریه با کاسنی

پودر ریشه خشک کاسنی به همراه عسل در درمان برونشیت حاد خاصیت خارق‌العاده‌ای دارد. عرق کاسنی دارای خواص خلط‌آوری است. همچنین ریشه کاسنی را دم‌کرده و از شربت آن برای درمان گلودرد و سرفه‌های خشک استفاده می‌شود.

 

درمان برونشیت و بیماری‌های ریه

درمان برونشیت و بیماری‌های ریه با کاسنی

13.  کاسنی تب بر طبیعی

کاسنی حاوی ویتامین C است. ماده‌ای که به طور طبیعی تب را کاهش می‌دهد. خاصیت ضد انگلی و ضدقارچی ریشه کاسنی باعث کاهش عفونت و ازبین‌بردن سایر آثار تب و گرمای بدن می‌شود. استفاده از روغن‌های کاسنی به میزان زیادی انگل‌ها و کرم‌های بدن را دفع و از بروز تب جلوگیری می‌کند.

تب بر طبیعی

تب بر طبیعی با کاسنی

14. درمان دیابت با کاسنی

اینولین موجب کاهش قند خون می‌شود. این ماده باعث می‌شود هورمون‌های گلوکز خون تحریک و کنترل شوند و از ابتلا به دیابت جلوگیری شود. علاوه بر تنظیم قند خون، مصرف زیاد کاسنی به بهبود بیماری دیابت کمک می‌کند.

 

درمان دیابت

درمان دیابت با کاسنی

15. درمان کم‌خونی با کاسنی

ترکیب آب کاسنی به همراه کرفس و جعفری خاصیت تقویت‌کنندگی دارد و باعث بهبود کم‌خونی و عوارض ناشی از آن می‌شود.

16. درمان التهاب دهان و دندان با کاسنی

ریشه گیاه کاسنی خاصیت ضدالتهابی و بسیار مؤثر برای التهاب و ورم لثه دارد. همچنین عصاره برگ کاسنی سرشار از ویتامین C است که با غرغره کردن و شستشوی دهان با آن، آفت و التهابات و سایر زخم‌های دهان و دندان از بین می‌برد.

 

درمان التهاب دهان و دندان

درمان التهاب دهان و دندان با کاسنی

17. درمان یبوست با کاسنی

اینولین یک فیبر طبیعی است که به رفع یبوست کمک زیادی می‌کند. این فیبر با افزایش حرکات روده‌ای و ترشح شیره معده، باعث افزایش حجم مدفوع، بهبود گوارش و کاهش یبوست می‌شود. کاهش یبوست، روان شدن و تنظیم سیستم گوارش بدن، احتمال بروز بیماری‌های و مشکلات روده بزرگ و سرطان معده را کاهش می‌دهد.

 

درمان یبوست

درمان یبوست با کاسنی

18. درمان عفونت و التهابات چشم با کاسنی

مصرف آب کاسنی به همراه هویج، کرفس و جعفری فواید زیادی برای سیستم عصبی، عضلانی و چشم دارد. برای درمان ورم چشم‌ها، بهتر است برگ‌های کاسنی له و کوبیده شوند. سپس همانند پماد روی چشم‌ها مالیده شوند.

 

درمان عفونت و التهابات چشم

درمان عفونت و التهابات چشم با کاسنی

19. کاسنی ضد آلرژی

ترکیبات موجود در کاسنی اثرات زیادی در رفع خارش بدن دارد. بدن در برخی مواقع تحت عوامل مختلفی، دچار حساسیت و واکنش‌های آلرژیکی می‌شود. عرق کاسنی می‌تواند اثرات این حساسیت‌ها را کنترل و از بروز هرگونه آلرژی در بدن جلوگیری کند.

 

ضد آلرژی

ضد آلرژی با کاسنی

20. دیگر مصارف دارویی کاسنی

از دم‌کرده کاسنی به‌عنوان یک نوشیدنی جایگزین قهوه استفاده می‌شود. با این تفاوت که کافئین ندارد. اما اثری مشابه سایر نوشیدنی‌های میان وعده‌ای مانند چای دارد. از برگ‌های جوان این گیاه برای تهیه سالاد استفاده می‌شود.

 

"<yoastmark

طبع کاسنی چیست؟

عرق کاسنی دارای طبع سرد است. افرادی که دارای طبیعت و مزاج گرم هستند، بهتر است بعد از مصرف و میل کردن غذاهای گرم، عرق کاسنی میل کنند. این گیاه دارویی برای ازبین‌بردن حرارت بدن، احساس ضعف و رنگ‌پریدگی و سایر مشکلات کبدی بسیار کارآمد و مفید است. در روزهای گرم سال بهتر است مقداری از عرق کاسنی به همراه گلاب در یک اسپری همراه داشته باشید و هنگام بروز التهابات و قرمزی پوست، چند بار روی پوست صورتتان از آن اسپری بپاشید.

 

مضرات کاسنی چیست؟

مصرف زیاد هر نوع ماده‌ای طبیعی و شیمیایی عوارض و مضرات زیادی دارد. کاسنی هم اگر زیاد مصرف شود، باعث بروز اختلالاتی در بدن می‌شود. از جمله این اشکالات و عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       مصرف طولانی‌مدت کاسنی باعث تخریب و بروز اشکال در عملکرد شبکیه چشم می‌شود.

·       در اثر مصرف زیاد کاسنی احتمال خونریزی رحم، زایمان زودرس و حتی سقط جنین بالا می‌رود.

 

مضرات کاسنی چیست؟

مضرات کاسنی چیست؟

·       در بیمارانی که مشکل کیسه صفرا دارند، از مصرف کاسنی به هر شکلی خودداری کنند. زیرا کاسنی ترشحات صفرا را افزایش می‌دهد.

·       افت فشارخون، از عوارض مصرف زیاد کاسنی و عرق کاسنی است.

·       بروز درد و ترش شدن معده از  عوارض مصرف طولانی‌مدت کاسنی است.

 

جمع‌بندی

کاسنی گیاهی است که برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. این گیاه در تمام نقاط جهان یافت می‌شود. اما در هوای مرطوب رشد بهتری دارد. این گیاه دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است. به همین دلیل مصرف آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش ضعف عمومی بدن سفارش شده است.

فرمولاسیون طبیعی گیاه کاسنی آن را به ماده‌ای بسیار مفید برای کبد و سایر اندام‌های داخلی بدن مانند قلب، کلیه و سیستم گوارشی بدن تبدیل کرده است. از  گیاه کاسنی برای درمان انواع بیماری‌ها و برای تهیه سالادها استفاده می‌شود. در بسیاری از فرهنگ‌ها از برگ کاسنی مانند اسفناج استفاده می‌شود. رومی‌ها ریشه کاسنی را پودر کرده و به‌جای قهوه مصرف می‌کردند.

 

 

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من