کره بادام زمینی با فواید باورنکردنی!

فهرست مطالب این مقاله

 

امروز قصد داریم کره بادام زمینی با فواید باورنکردنی آن را بررسی کنیم، کره بادام‌زمینی یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها در سراسر جهان است. این غذای خوش طعم در بین کودکان و بزرگسالان طرف‌داران زیادی دارد. کره بادام‌زمینی به دلیل کالری زیاد و پروتئین بالای آن برای کودکان و سالمندان وعده مناسبی برای صبحانه محسوب می‌شود.

جالب  است بدانید کره بادام‌زمینی مورد توصیه و مصرف ورزشکاران حرفه‌ای است. از این فرآورده غذایی هم در رژیم لاغری و هم برای افزایش وزن استفاده می‌شود. نوع مصرف کره بادام‌زمینی اثرات آن برای چاقی و لاغری را مشخص می‌کند. در ادامه مقاله به فواید و خواص و همچنین عوارض مصرف زیاد آن اشاره می‌کنیم.

 

کره بادام‌زمینی چیست؟

 از آسیاب کردن گیاه بادام‌زمینی بوداده کره بادام‌زمینی گرفته می‌شود. ماده حاصل از این فرایند به شکل خمیر بوده و همان مواد مغذی آجیل آن را دارد. کره بادام‌زمینی ارگانیک و طبیعی بدون مواد افزودنی همچون شکر و سایر مواد نگهدارنده بسیار مغذی، مقوی و سالم است. اما درصورتی‌که فرآوری شده باشد، برخی خواص اولیه آن از بین می‌رود؛ بنابراین توصیه می‌شود کره بادام‌زمینی طبیعی را تهیه و خریداری کنید.

 

ترکیبات و ارزش غذایی کره بادام‌زمینی فوق‌العاده بالاست. وجود بیش از 7 گرم پروتئین در دو قاشق غذاخوری از این ماده باعث شده، کره بادام‌زمینی در گروه حبوباتی همچون لوبیا، نخود و عدس قرار بگیرد.

کره بادام‌زمینی به دلیل کالری بالا، چربی‌های سالم و اشباع نشده، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود  در آن، وعده و میان وعده بسیار مناسبی برای کودکان، خانم‌های باردار، سالمندان و ورزشکاران است.

ترکیبات و مواد مغذی موجود در کره بادام‌زمینی

کره بادام‌زمینی حاوی مواد مغذی و مقوی زیادی برای بدن است. در 100 گرم از این ماده غذایی، ویتامین‌هایی با درصد بالا وجود دارد که می‌توان به‌عنوان یک منبع غنی جهت تأمین سلامت بدن باشد. روی، منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌های گروه B از جمله مواد مهم و موردنیاز برای بدن هستند که حجم بالایی از ترکیبات کره بادام‌زمینی را تشکیل می‌دهند. در ادامه به میزان مواد موجود در 100 گرم حدود دو قاشق سوپ‌خوری کره بادام‌زمینی اشاره می‌کنیم.

منیزیم در کره بادام‌ زمینی

39درصد حدود 57 میلی‌گرم منیزیم در 100 گرم از کره بادام‌زمینی وجود دارد. این ماده معدنی برای سلامت سلول‌های بدن و جلوگیری از تشکیل توده‌های سلولی و رشد موها ضروری است.

پتاسیم

کره بادام‌زمینی منبع غنی از پتاسیم است. پتاسیم تعادل مایعات در بدن را حفظ می‌کند. همچنین باعث اتساع عروق خونی شده و فشار پمپاژ خون از قلب را کاهش می‌دهد.

روی در کره بادام‌ زمینی

روی با نام علمی زینک از عناصر کمیاب در مواد غذایی است. این ماده معدنی برای تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن، تشکیل زنجیره DNA و ساخت و سنتز پروتئین‌های بدن بسیار ضروری است.

فسفر در کره بادام‌زمینی

فسفر از دیگر مواد معدنی موجود در ترکیبات کره بادام‌زمینی است. این عنصر برای ساخت  سلول‌ها و سلامت استخوان‌ها به بدن کمک می‌کند. همچنین انرژی سلول‌های بدن توسط فسفر تولید و تهیه می‌شود.

پروتئین در کره بادام‌زمینی

پروتئین یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مواد موردنیاز بدن است. مقدار نیاز بدن به پروتئین، بر اساس سن و میزان فعالیت بانوان و آقایان متفاوت است. هر دو قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی 02.7 میلی‌گرم پروتئین دارد. این ماده برای سوخت‌وساز بدن، کاهش فشارخون و جلوگیری از سکته‌های مغزی و قلبی بسیار مفید است. کودکان، نوجوانان و بزرگسالان باید مواد غذایی حاوی پروتئین را در سبد غذایی خود بگنجانند تا سلامت استخوان، سلول‌ها، کلیه‌ها و تمام‌اندام‌های بدن خود را تأمین و تضمین کنند.

نیاسین در کره بادام‌زمینی

ویتامین B3 یا نیاسین برای تولید و تأمین انرژی بدن، بهبود عملکرد عصبی و نیز هضم مواد غذایی بسیار مفید است. به‌طورکلی گروه ویتامین‌های B – همانند  ویتامین B6 از ترکیبات موجود در کره بادام‌زمینی – نقش مهمی در عملکرد قلب و تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کنند. ناگفته نماند 67درصد از 100 گرم کره بادام‌زمینی را نیاسین تشکیل می‌دهد.

 

خواص کره بادام‌زمینی برای بدن

کره بادام‌زمینی طیف وسیعی از انواع ویتامین‌ها را شامل می‌شود. این مواد طبیعی برای بدن افراد سالم و بیمار بسیار مفید و مؤثر هستند. از جمله خواص و فواید کره بادام‌زمینی برای بدن:

رژیم لاغری، چاقی و بدنسازی با کره بادام زمینی

از جمله معدود مواد غذایی که در دو رژیم چاقی و لاغری مورد سفارش متخصصان تغذیه است، کره بادام‌زمینی است. شاید کمی عجیب به نظر برسد. اما کره بادام‌زمینی دارای 180 تا 200 کالری است. این میزان کالری برای تناسب‌اندام و جلوگیری از چاقی بسیار عالی است. درعین‌حال پروتئین و فیبر موجود در آن، باعث می‌شود تا مدت‌ها احساس سیری کنید. از طرفی دیگر بعد از ورزش و فعالیت سنگین بدنسازی و مصرف زیاد باعث چاقی و اضافه‌وزن می‌شود. این موضوع برای افرادی با لاغری مفرط بسیار حائز اهمیت است و باید موردتوجه قرار بگیرد.

ورزشکاران حرفه‌ای و خصوصاً افرادی که به بدنسازی و عضله‌سازی مشغول هستند، باید بدانند مصرف دو قاشق کره بادام‌زمینی برای ترمیم و ساخت عضله اثرات شگفت‌انگیز دارد. این ماده گیاهی موجبات بهبود عملکرد تمرینی، تسریع ریکاوری بعد از ورزش و تأمین انرژی برای مدت طولانی می‌شود.

 

کنترل و مدیریت دیابت و قند خون با کره بادام زمینی

کره بادام‌زمینی، ماده غذایی کم کربوهیدرات و تقریباً بدون قند است. هیچ‌گونه قند اضافی، گلوکز و ماده شیرین‌کننده دیگری در ساختار این خوراکی خوشمزه وجود ندارد؛ بنابراین تأثیری بر میزان گلوکز و قند خون نخواهد داشت. ترکیباتی همچون پروتئین، چربی و فیبر و مواد معدنی مانند منیزیم از مواد لازم برای سلامتی بیماران دیابتی هستند که در ساختار کره بادام‌زمینی به‌وفور یافت می‌شوند.

قریب 40 درصد در 100 گرم ترکیب ارگانیک کره بادام‌زمینی از منیزیم تشکیل شده است. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه 2 قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی به مدت 5 روز در هفته، به میزان 30 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در خانم‌ها را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از سرطان سینه با کره بادام زمینی

کره بادام‌زمینی به میزان قابل‌توجهی حاوی آنتی‌اکسیدان است. این ماده دشمن اصلی رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن و تغییرات ساختار سلولی است. اسیدفولیک، نیاسین، تیامین، ریبوفلاوین، اسید پانتونیک و پیرویدوکسین عمده‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کره بادام‌زمینی هستند.

رزوراترول آنتی‌اکسیدانی از خانواده پلی فنول است که از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. رزوراترول طی یک واکنش بیوشیمیایی در بدن به ترکیب ضدسرطانی پیساتانول تغییر شکل می‌دهد.

فیتوسترول نوعی اکسیدان موجود در ساختار بادام‌زمینی و کره بادام‌زمینی است که از رشد سلول‌های سرطانی کولون، پستان و پروستات ممانعت کرده و از دستگاه تنفسی افراد مستعد به سرطان ریه محافظت می‌کند.

 

کاهش احتمال حملات قلبی با کره بادام زمینی

اسید چرب تک اشباع و غیراشباع موجود در کره بادام‌زمینی، منیزیم، ویتامین E و نیاسین از جمله مواد مغذی مفید برای قلب هستند. به‌طورکلی مغزها و مشتقات آنها برای سلامت قلب و عروق مفید شناخته شده‌اند. خصوصاً کره بادام‌زمینی که از نظر ترکیبات تقریباً مشابه روغن زیتون بوده و در کاهش کلسترول بد LDL و افزایش کلسترول خوب خون HDL بسیار مفید و مؤثر است.

سال‌هاست اثرات مثبت اسیدهای چرب غیراشباع در پیشگیری از فشارخون بالا، کلسترول بالا و بروز حملات و سکته‌های قلبی – عروقی به اثبات رسیده است. به‌ویژه کلسترول خون بالا عامل اصلی سکته‌های قلبی در قرن جدید است.

یکی دیگر از عناصر و در واقع ماده معدنی بسیار مهم برای قلب، پتاسیم است. کره بادام‌زمینی به میزان زیادی حاوی پتاسیم است و وظیفه حفظ تعادلی سیالی خون را ایفا می‌کند. در واقع عملکرد پتاسیم در بدن مانند الکترولیت است. پتاسیم برخلاف سدیم هیچ فشاری روی قلب، عروق و گردش خون وارد نمی‌کند.

از دیگر ترکیبات موجود در بادام‌زمینی و کره بادام‌زمینی که تحولی شگرف در تأمین سلامت قلب و عروق ایجاد می‌کند، فیبر رژیمی است. بهتر است بدانید کمبود یا نبود این ماده در بدن باعث بروز بیماری‌ها و مشکلاتی همچون دیابت، افزایش کلسترول بد و ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی می‌شود.

پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا با کره بادام زمینی

کره بادام‌زمینی به دلیل وجود چربی‌های اشباع نشده در ترکیبات آن از تشکیل سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند. عارضه تشکیل سنگ کیسه صفرا از جمله مشکلات سلامتی کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی است. این بیماری از اضافه‌وزن، رژیم غذایی نادرست، مصرف داروهای کنترل کلسترول و قرص‌های ضدبارداری نشئت می‌گیرد. بیماری سنگ کیسه صفرا اغلب در خانم‌ها به برداشتن این عضو از بدن منتهی می‌شود.

مطالعات چند دهه نشان می‌دهد خانم‌هایی که حداقل دو قاشق غذاخوری بادام‌زمینی یا کره بادام‌زمینی  در هفته مصرف کرده‌اند، تا 25درصد خطر احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا در آنها کاهش‌یافته است. انواع آجیل و کره بادام‌زمینی حاوی منیزیم، فیتوسترول و فیبر رژیمی هستند که برای سلامت کیسه صفرا اثر خارق‌العاده‌ای دارند.

افزایش انرژی با کره بادام زمینی

فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب علاوه بر اینکه تأثیر زیادی در تأمین انرژی روزانه دارند، از افت قند خون جلوگیری می‌کنند. این مواد به مقدار زیادی در کره بادام‌زمینی وجود دارند. به همین دلیل اگر فرزندتان به مدرسه می‌رود یا روز پرکاری دارید حتماً کره بادام‌زمینی را در وعده صبحانه خود و خانواده بگنجانید. مصرف این خوراکی گیاهی، انرژی روزانه شما را تأمین کرده و باعث می‌شود در طول روز احساس سیری داشته باشید.

کاهش استرس با کره بادام زمینی

شاید باور نکنید اما مصرف کره بادام‌زمینی موجب ایجاد آرامش و کاهش استرس می‌شود. ماده‌ای به نام بتاسیتوسترول وجود دارد که باعث افزایش کلسترول خوب خون می‌شود. این ماده نوعی استرول گیاهی است  و در هنگام بروز استرس و اضطراب با تعادل نگه‌داشتن سطح ترشح هورمون‌ها از افزایش کلسترول بد خون جلوگیری می‌کند.

پیشنهاد ایده‌آل ما برای ورزشکاران مصرف کره بادام‌زمینی است. زیرا معمولاً این افراد در معرض استرس و فشار روحی – روانی زیادی هستند. از سویی دیگر بتاسیتوسترول به تقویت و افزایش سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن از ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

بهبود عملکرد مغز با کره بادام زمینی

مصرف آجیل، کره بادام‌زمینی و انواع مغزها و روغن زیتون باعث افزایش بهره هوشی فرد می‌شوند. تمام این مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب غیراشباع تک موسوم به MUFA هستند. پس نه‌تنها کره بادام‌زمینی بلکه هر ماده ضدالتهابی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی سلامت مغز را تأمین و بهبود می‌بخشد.

نیاسین نیز دارای خاصیت ضدالتهابی است. این ماده به میزان زیادی در کره بادام‌زمینی وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به میزان زیادی نیاسین در وعده‌های غذایی خود مصرف می‌کنند، تا 70 درصد خطر ابتلا به آسیب‌های عملکرد شناختی همچون آلزایمر در آنها کاهش می‌یابد.

 

حفظ سلامت پوست با کره بادام زمینی

در هر 100 گرم کره بادام‌زمینی 45درصد ویتامین E وجود دارد. این حجم بالا از ویتامین در این ماده غذایی، می‌تواند منبع خوبی برای تأمین سلامت پوست باشد. ویتامین E نوعی اکسیدان قوی و قدرتمند است که رطوبت پوست را تأمین و از بروز چین‌وچروک و لکه‌های فلس‌دار ممانعت می‌کند. همچنین تأثیر اشعه مضر آفتاب روی پوست را کاهش می‌دهد.

سم‌زدایی و تأمین سلامت استخوان‌ها با کره بادام زمینی

ویتامین E و K ویتامین‌هایی غیر محلول در آب هستند. چربی‌های غیراشباع تک و چند زنجیره‌ای به جذب بیشتر این مواد مفید و مغذی در بدن کمک می‌کنند. ویتامین E با سم‌زدایی و دفع سموم حاصل از آلودگی هوا از بدن در برابر انواع بیماری‌های محافظت می‌کند.

یکی دیگر از عملکردهای مفید ویتامین E  در بدن، جلوگیری و تسکین دردهای پیش از قاعدگی است. این ویتامین برای بیماری‌های چشم همچون آب مروارید و بیماری‌های مزمن همچون دیابت و آلزایمر بسیار مؤثر شناخته شده است.

ویتامین K یا همان ویتامین انعقاد خون، به جذب کلسیم بیشتر در بدن کمک می‌کند که برای حفظ و تأمین سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها بسیار ضروری است.

عوارض جانبی و موارد منع مصرف کره بادام‌زمینی

کره بادام‌زمینی مانند هر ماده غذایی و خوراکی دیگر، در صورت مصرف بیش از حد عوارض خطرناکی برای بدن دارد. یکی از شایع‌ترین مشکلات مصرف کره بادام‌زمینی بروز حساسیت و آلرژی در برخی افراد است. در بین انواع آجیل‌ها تنها ماده حساسیت‌زا بادام‌زمینی است. افرادی که به آجیل بادام‌زمینی حساسیت دارند، حتماً از مصرف کره بادام‌زمینی نیز اجتناب کنند.

اما برخی از رایج‌ترین مشکلات مصرف زیاد کره بادام‌زمینی:

1.    مصرف زیاد این خوراکی باعث سنگینی معده شده و برای افرادی که معده حساسی دارند باعث رفلاکس و حالت تهوع مکرر می‌شود. در صورت مصرف کره بادام‌زمینی توسط این افراد، غذا در معده آن هضم نمی‌شود و دچار یبوست می‌شوند.

2.    کره بادام‌زمینی حاوی مقدار زیادی چربی و کالری است. دریافت کالری زیاد بدون سوزاندن آن، موجبات اضافه‌وزن و چاقی را برای شما فراهم می‌کند. این موضوع برای افرادی که رژیم لاغری و کاهش وزن گرفته‌اند باید موردتوجه قرار بگیرد.

 

3.    اگرچه کره بادام‌زمینی حاوی چربی‌های اشباع نشده است. اما مصرف بی‌رویه و زیاد آن باعث تولید کلسترول بد در بدن و بروز بیماری‌های قلبی – عروقی می‌شود.

4.    مواد معدنی همچون پتاسیم  با مصرف بیش از حد تأثیر زیادی در افزایش فشارخون خواهند داشت. کره بادام‌زمینی سرشار از پتاسیم  است که مصرف زیاد آن، باعث بالارفتن فشارخون می‌شود.

جمع‌بندی

کره بادام‌زمینی منبعی غنی  از انواع مواد مغذی ضروری و مفید برای بدن است. پروتئین یکی از ترکیبات مهم موجود در این خوراکی خوشمزه است. ویتامین‌ها و مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم، روی و ویتامین‌های گروه B از جمله مواد موجود در کره بادام‌زمینی هستند.

 شاید تنوع زیاد کره بادام‌زمینی در بازار شما را دچار چالش کند. اما بهتر است بدانید تهیه این ماده غذایی از بادام‌زمینی بوداده آسیاب شده بدون مواد افزودنی همچون شکر و چربی‌های اشباع شده و مواد نگهدارنده بهترین گزینه است. ازاین‌رو توصیه می‌شود تاحدامکان ماده غذایی طبیعی و ارگانیک آن را تهیه کنید تا از خواص شگفت‌انگیز آن بهره‌مند شوید.

منابع

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من