وبلاگ

چیت میل (وعده تقلب) چیست؟

فهرست مطالب این مقاله

چیت میل (وعده تقلب) چیست؟ بر اساس قانون 90 ـ 10 در صد در تغذیه به‌تمامی ورزشکاران و علاقه‌مندان به‌تناسب اندام پیشنهاد می‌شود. در این روش ورزشکار موظف است، 90 درصد اوقات از رژیم غذایی خاص خود پیروی نماید و در 10 در صد زمان‌ها اجازه دارد، این برنامه تغذیه پیشنهادی را شکسته و برخلاف آن عمل نماید، بدون آنکه نگران برنامه چربی سوزی یا عضله سازی خود باشد.

بدین ترتیب نه‌تنها از هدف‌های ورزشی دور نشده، بلکه می‌تواند به افزایش متابولیسم بدن خود نیز کمک نماید.

چیت میل (وعده تقلب) چیست

چیت میل (وعده تقلب) چیست-راسپینا کلاب

ازاین‌رو برترین متخصصین تغذیه نیز بین چیت میل و برنامه‌های تغذیه تضادی ندیده و آن را حتی به‌منظور تقویت انگیزه ورزشکاران پیشنهاد می‌دهند. بدین ترتیب می‌توان گفت این ترفند تغذیه‌ای در رژیم گرفتن‌های سخت و سنگین باعث ثبات قدم و آرامش روانی ورزشکاران می‌شود.

 بسیاری متخصصان عقیده دارند، بهترین زمان مصرف وعده تقلب بعد از ورزش است، زیرا احتمال تبدیل غذا به چربی کاهش‌یافته و برعکس عضله سازی با سرعت بیشتری در این ساعات انجام می‌پذیرد.

آشنایی بیشتر با چیت میل یا وعده تقلب:

آنچه در چیت میل باید موردتوجه قرار گیرد، فقط مصرف برخی خوراکی‌های ممنوعه مانند پیتزا، همبرگر، سیب‌زمینی سرخ‌شده و … در برخی زمان‌های محدود است که در روزهای معمول از رژیم ورزشکاران حذف می‌شود. بدین ترتیب این موضوع به معنای پرخوری و افزایش برنامه‌ریزی‌شده کالری مصرفی به‌صورت مداوم نیست و فقط شامل یک وعده آزاد می‌شود نه بیشتر!

 شما فقط مجاز هستید تا 90 درصد زمانی که به مصرف مواد غذایی سالم روی می‌آورید، هرز گاهی در آن تقلب کرده و یک وعده خود را به غذای موردعلاقه‌تان اختصاص دهید و بدین ترتیب از فشار روانی و ذهنی خود بکاهید. با این رویکرد قادر هستید میل به مصرف یک غذای محبوب را در خود ارضا کرده و باقدرتی مضاعف در مابقی زمان‌ها رژیم ورزشی‌تان را دنبال نمایید.

نگاه به چیت میل از منظر علمی:

اولین رویکردی که ورزشکاران و افراد با اضافه‌وزن بالا به‌منظور تناسب‌اندام در پیش می‌گیرند، کم کردن حجم کالری ورودی به بدنشان است که این امر به‌مرورزمان به کاهش متابولیسم و افت سوخت‌وساز طبیعی بدن می‌انجامد. در این حالت استفاده از ترفندهایی مانند چیت میل کمک می‌کند تا بدن به حالت اولیه بازگشته و متابولیسم تقویت‌شده و سوخت‌وساز در جهت کاهش وزن ارتقا یابد.

رژیم‌های لاغری سطح هورمون‌های مؤثر در کاهش گرسنگی را پایین آورده و بدن را مستعد احساس گرسنگی بیشتر می‌کنند و این امر تداخل بزرگی در مبحث تناسب‌اندام ایجاد می‌کند. یک وعده تقلب در این میان تمامی این مشکلات را مرتفع ساخته و با بهبود سطح هورمون لاغری تمایل به مصرف غذا را کاهش و سوخت‌وساز را افزایش می‌دهد.

ازآنجایی‌که پایبندی به تغذیه اصولی یکی از ارکان مهم دررسیدن به وزن ایدئال است، تقلب مقطعی باهدف برکناری افت چربی سوزی که به‌صورت روتینگ برای تمامی ورزشکاران رخ می‌دهد، انجام می‌پذیرد و نقش بزرگی در تناسب‌اندام ایفا می‌کند.

دفعات مجاز استفاده از چیت میل:

اکثر پزشکان اعتقاددارند که هر 7 یا 10 روز می‌توان کمی فراغ بال به خود داد و باهدف بهبود شرایط روانی یک وعده تقلب را به‌منظور بهره‌مندی از غذاهایی که رژیم‌های ورزشی افراد را از آن‌ها محروم می‌سازند، مصرف کرد. رژیم‌های سخت و غیر منعطف شانس شکست را بالابرده و افراد را از پیگیری آن منصرف می‌سازند، این در حالی است که چیت میل کمک می‌کند، یک رژیم واقع‌بینانه‌تر را در پیش بگیریم و احتمال پیروزی خود را ارتقا دهیم.

دفعات مجاز استفاده از چیت میل

دفعات مجاز استفاده از چیت میل-راسپینا کلاب

 

وعده تقلب شاید در نگاه اول برای بسیاری از ورزشکاران که در ابتدای راه هستند، چنان جالب‌توجه نباشد، اما این محروم‌سازی و سپس آزادی مقطعی که به تقویت وفاداری ورزشکاران به رژیم‌های طاقت‌فرسایشان کمک می‌کند، درنهایت نتیجه‌ای درخشان را عاید آن‌ها کرده و تحمل محرومیت‌ها را امکان‌پذیرتر می‌نماید.

اشتباه رایج انتخاب روز تقلب به‌جای وعده تقلب:

به‌هرحال تمامی ورزشکاران و علاقه‌مندان به‌تناسب اندام باتحمل شرایط سخت سعی می‌کنند، از انبوه چربی‌ها در طول هفته رهایی یابند و اگر قرار باشد در یک روز با مصرف بی‌رویه تنقلات کالری فراوانی را به بدن خود سرازیر نمایند، گویی تمامی زحماتشان را بر باد داده‌اند.

اگرچه اهداف، وضعیت جسمی، واکنش بدن و … همگی در انتخاب مقدار و تعداد وعده‌های تقلب تأثیرگذار هستند، اما آنچه برای تمامی شرایط صادق است، حفظ تعادل و میانه‌روی می‌باشد. به کار بردن تقلب بی‌رویه باعث می‌شود شما حتی باگذشت سال‌ها از رژیم غذایی‌تان تغییر فیزیکی چشم‌گیری را در خود مشاهده نکنید.

بدین ترتیب بهتر است تقلب خود را در حجم محدود و فقط به یک وعده غذایی منتفی کنید و آن را هر زمان که احساس کردید، به‌صورت ایدئالی در مسیر نزدیک شدن به هدف‌هایتان قرار دارید در قالب یک جایزه کوچک به خود هدیه دهید.

چیت میل مناسب برای افراد علاقه‌مند به چربی سوزی:

کسانی که تمایل دارند، نرخ چربی سوزی بالایی را طی روند کاهش وزن خود تجربه کنند، باید وعده تقلب خود را در راستایی گزینش نمایند که به بالا نگه‌داشتن کالری‌های سوخته شده بدن بی انجامد تا بتوانند درواقع مکانیزم دفاعی بدن که تلاش بر پایین آوردن متابولیسم در جهت حفظ وزن دارد را شکست دهند.

وقتی شما سعی در سوزاندن چربی‌ها دارید بدن برای محافظت از توده بدنی برای انجام کارها کالری کمتری مصرف می‌کند، بدین ترتیب شما برای موفق شدن درروند کاهش چربی، ناچارید مصرف کالری خود را بازهم کاهش دهید که همین امر سبب می‌شود، بدن برای جبران آن این بار به سراغ ماهیچه‌ها و کاهش توده عضلانی برود که این اتفاق خوشایندی نیست.

در این حالت با وارد نمودن یک شک و گنجاندن یک چیت میل در قالب یک وعده پر کربوهیدرات به‌یک‌باره بدن را ناچار به هضم و سوخت‌وساز و برگرداندن متابولیسم طبیعی به آن می‌کنید و بدین طریق نیاز بدنتان را به شکلی بهینه پاسخگویی می‌کنید.

چیت میل مناسب برای رژیم‌های سخت:

به‌هرحال کند شدن و یا حتی متوقف شدن روند چربی سوزی فرآیندی است که دیر یا زود به سراغ تمامی طالبان تناسب‌اندام می‌آید و اگر از قبل برای آن برنامه‌ریزی دقیقی صورت ندهید، اختلالات بدنی یکی پس از دیگری دامن‌گیر شما می‌شوند که سهل‌ترین آن کاهش سطوح هورمون‌های مؤثر در لاغری است.

حال‌آنکه می‌توانید با در نظر گرفتن یک وعده پر کربوهیدرات یک روز تقلب برنامه‌ریزی‌شده را برای بدن خود در نظر گرفته و بدین ترتیب با فریب آن از سازگاری‌اش با شرایط سخت و رژیم‌های شدید جلوگیری نمایید.

چیت میل مناسب برای رژیم‌های کم کربوهیدرات:

شما در رژیم‌های کم کربوهیدرات راه راحت‌تری را در پیش دارید، زیرا چیت میل و افزایش مصرف کربوهیدرات باهدف عدم سازگاری و تغییر مسیر همیشگی بدن، در این افراد اثرگذارتر و با واکنش شدیدتری خود را نشان می‌دهد. ازاین‌رو فقط مصرف یک وعده پر کربوهیدرات برای رسیدن به هدف و بازگرداندن متابولیک بدن در چنین شرایطی کافی است و اثربخشی خوب خود را خواهد داشت.

چیت میل مناسب برای رژیم‌های متعادل:

در انتخاب روش بهینه تقلب باید به سابقه چربی سوزی خود نگاهی بی اندازید. هرچه شما از رژیمی که به مقدار بیشتری از چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها در وعده شما کاسته، استفاده نمایید به‌مراتب برای انتخاب تقلب و تعداد دفعات آن آزادتر هستید و قادرید به‌راحتی بر تعداد آن بدون نگرانی بی افزایید.

 

چیت میل مناسب بدن‌های لاغر:

بسیاری که دارای بدن‌های لاغر و با درصد چربی پایین هستند، به‌راحتی می‌توانند از 5 بار وعده تقلب در هفته استفاده نمایند، اما در صورت مشاهده کاهش روند چربی سوزی باید به‌سرعت درروش خود تجدیدنظر جدی نمایند. ولی در صورت عدم‌مداخله در سرعت کاهش چربی می‌توانند حتی تعداد تقلب‌های خود را بیشتر نموده و از آن لذت ببرند. به‌هرحال برای رسیدن به نتیجه مطلوب ارزیابی واکنش بدن در برابر این تقلب‌ها الزامی است تا نتیجه موردنظر عاید شود.

چیت میل مناسب بدن‌ها با درصد چربی بالا:

به‌هرحال تقلب کردن در یک روز کامل برای فردی که دارای درصد چربی بالا است، منوط به واکنش بدن آن در برابر این تغییر می‌شود. در برخی موارد این روز پرکالری نه‌تنها باعث چاقی بیشتر نشده، بلکه چربی سوزی وی را نیز افزایش داده است، اما اگر شواهدی غیرازاین را در بدن خود مشاهده نمودید، به‌راستی بهتر است، قید وعده‌های تقلب خود را زده یا از تعداد آنها بکاهید.

شرایط چیت میل بعد از تمرینات ورزشی:

اغلب کربوهیدرات‌ها و حتی چربی‌هایی که بعد از تمرینات شدید ورزشی میل می‌شوند، به‌صورت عضله در بدن ذخیره می‌شود و شرایط جسمی بدن بعد از یک ست تمرین پرتوان اجازه انباشت این مواد را به‌صورت چربی در بدن نمی‌دهند. ازاین‌رو توصیه می‌شود در صورت تمایل به‌صرف یک ماده غذایی شیرین و پرچرب حتماً آن را به بعد از تمرینات ورزشی خود واگذار نمایید تا از خطر انباشته شدن چربی در بدن به دور بمانید.

دلایل انتخاب یک وعده آزاد در میان رژیم‌های غذایی:

درواقع چیت میل یا یک وعده غذایی آزاد، زمانی برای فرد در حال کم کردن وزن ضروری است که استپ وزنی به سراغ وی آمده و نه در وزن و نه در سایزش تغییر محسوسی مشاهده نمی‌کند. بدین ترتیب بهتر است به سراغ تقلب رفته به‌شرط آنکه در همان یک وعده یا یک روز، کالری موردنیاز برای یک ماه را وارد بدن خود نسازد و به‌صورت متعادل از میان گروه‌های مختلف تغذیه‌ای با اولویت کربوهیدرات‌ها مانند برنج، پاستا و …، یک نمونه را انتخاب نماید.

·         حفظ انگیزی در بازه زمانی طولانی رزیم های غذایی:

وعده آزاد یک محرک قدرتمند است تا شمارا بر سر تمرینات سخت و تلاش‌های بی‌وقفه برای رسیدن به‌تناسب اندام حفظ نماید. بدون چنین وعده‌ای ممکن است به‌یک‌باره تصمیم به رهایی و کنار گذاشتن تلاش‌های تغذیه‌ای خود در این راستا نمایید.

·         تقویت روحی در طول رژیم:

به‌هرحال شمردن کالری به‌صورت روزانه و ناچار بودن به میل غذاهایی تعیین‌شده و برخلاف سلیقه، سخت‌ترین روحیه‌ها را نیز آزار می‌دهد. به‌منظور سست نشدن در مسیر انتخابی یک استراحت ذهنی کوتاه ثمربخش است.

·         پیروی از یک چرخه سالم در طول رژیم:

برای آنکه بتوانید از یک چرخه سالم در رژیم غذایی خود پیروی نمایید، به یک وعده استراحت به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده نیازمند هستید. بدین ترتیب با مصرف گه گاه برخی خوراکی‌های محبوبتان، بدون احساس شکست به مدد وعده تقلب می‌توانید، از رژیم سخت خود در طول روزهای آتی لذت ببرید.

 

 

چیت میل (وعده تقلب) چیست؟

 

·         تأمین انرژی موردنیاز برای ورزش:

به‌هرحال ورزش بخش مهمی از فعالیت‌های موردنیاز برای کاهش وزن را به خود اختصاص می‌دهد، اما بدون وجود درصد کالری کافی انجام ورزش،‌کاری سخت خواهد بود. وعده آزاد در تأمین کالری موردنیاز برای یک ورزش پرانرژی اثرگذار است و به شما در تجدیدقوا و آماده‌سازی برای انجام فعالیت‌های بدنی کمک می‌کند.

·         بهبود ترشح هورمون‌های بدن:

چیت میل به بهبود هورمون‌های بدن و تنظیم آنها کمک می‌کند. زمانی که بدن درگیر کاهش کالری است. انتشار هورمون گرلین که مسئول پیام گرسنگی است، به‌جای هورمون لیپین که رسالت پیام سیری را بر عهده دارد، افزایش‌می یابد. و فرد را دائماً با گرسنگی کاذب مواجه می‌سازد. در این حالت وعده آزاد در به تعادل رسیدن این دو هورمون بدن کمک نموده و مغز را از فرمان گرسنگی دائمی نجات داده و همین حین استپ وزنی را نیز از میان می‌برد.

نکات مهم در زمان اجرای چیپ میل:

یک سری نکات مهم است که در زمان اجرای وعده تقلب باید به آن ها پایبند باشید. تا علاوه بر تسریع عمل کاهش وزن از خطرات یک رژیم نامتعادل بر حذر بمانید.

1.      نکته اول: اگرچه وعده آزاد به علت نام گذاریش برای کسانی که با رژیم‌های سخت دست‌وپنجه نرم می‌کنند وسوسه‌برانگیز است.  آزادی بی‌قیدوشرط را از آن مطالبه می‌کنند، اما به‌واقع بدان معنی نبوده و باید قناعت را در مصرف رعایت نمایید.

2.      نکته دوم: از بین تمامی علایق غذایی خود آن را که بیشتر می‌پسندید و دغدغه ذهنی در طول رژیم برایتان ایجاد می‌کند را انتخاب نمایید. تا درنهایت رژیم با آرامش تری را در طول روزهای آینده تجربه نمایید.

3.      نکته سوم: به تمایل‌های خود اهمیت بدهید و چیت میل را در همان راستا انتخاب نمایید. اگر میلتان به غذاهای شور است به سراغ تنقلات شور بروید. و اگر شیرینی‌ها را بیشتر می‌پسندید حتماً به فکر مصرف یک یا دوتکه شیرینی خوش عطروطعم باشید.

4.      نکته چهارم: تا می‌توانید از وعده آزاد خود لذت ببرید و با آن تمامی احساسات خوب خود را به ذهن و روح خود وارد سازید.تا نتیجه مثبت حداکثری آن را در ادامه راه دریافت نمایید.

5.      نکته پنجم: تعداد دفعات منطقی‌ای را انتخاب نمایید و بدانید زیاده‌روی در هیچ فعالیتی مناسب نیست. چه در رژیم غذایی و چه در ورزش و چه در انتخاب وعده‌های آزاد در طول یک هفته.

6.      نکته ششم: اگر یک وعده سنگین را برای تقلب انتخاب می نمایید. بهتر است تا هرز گاهی خود را با قطعات کوچک تنقلات شور و شیرین فریب دهید. زیرا این عمل کالری بالاتری را به بدن شما سرازیر کرده و یک عمل غیرحرفه‌ای در پروسه کاهش وزن به شمار می‌رود.

7.      نکته هفتم: حفظ مسیر درست در طی راه از اهمیت زیادی برخوردار است. ازاین‌رو همان‌طور که برای رژیم خود برنامه‌ریزی می‌کنید. برای وعده تقلب خود نیز از پیشاپیش برنامه مدونی تنظیم نمایید تا در طول مسیر راه را گم نکنید.

8.      نکته هشتم: هنگام صرف وعده آزاد بیش‌ازحد گرسنه بودن سبب می‌شود، نتوانید مصرف کالری خود را مدیریت نماید. و بر مقدار مصرف خود تمرکز کافی و مطلوبی داشته باشید.  این عمل نادرست احتمال شکست شمارا بالا می‌برد.

9.      نکته نهم: اگر مشاهده کردید که از اهداف سلامت و تناسب‌اندامتان با انتخاب چیت میل فاصله گرفته‌اید. در اولین فرصت آن را رها کرده و به روش‌های سابق و پربازده خود بازگردید و بااراده برای حذف آن گام بردارید.

 

تفاوت چیت میل و ریفید:

ریفید درواقع افزایش برنامه‌ریزی‌شده کالری مصرفی در یک بازه زمانی مشخص برای افراد درگیر رژیم‌هایی با کالری و کربوهیدرات پایینمی باشد.این کار به‌منظور تأمین گلیکوژن عضلات و به حداکثر رسیدن متابولیسم بدن است. درحالی‌که چیت میل یعنی مصرف غذایی که به‌کلی در برنامه غذایی نبوده و برحسب شرایط خاص و متالوژی بدن به‌ناچار در آن گنجانده می‌شود.

به همین دلیل در ریفید شاهد ورود یک‌باره حجم بالایی کربوهیدرات در ساعاتی محدود به بدن هستیم. چنین امری به‌هیچ‌وجه در چیپ میل اصولی و قابل‌اجرا نیست.

 بدین ترتیب این دو روش از بنیاد باهم متمایز می باشد.هرکدام برای برهه‌ای خاص و افراد با ساختار فیزیکی ویژه و شرایطی متفاوت از سوی متخصصان پیشنهاد می‌شوند. به‌هیچ‌وجه نباید باهم به‌اشتباه گرفته شوند.

کلام آخر:

متخصصان تغذیه همیشه به رعایت جوانب اعتدال توصیه اکید دارند، زیرا آنها واقف هستند که کوچک‌ترین بی‌مبالاتی در تمرینات، تغذیه و … می‌تواند، چه عواقب وخیمی را شامل حال ورزشکاران نماید.

پس سعی کنید علاوه بر انتخاب روشی اصولی، واقع‌گرا نیز باشید.  شرایط جسمی خود را در نظر بگیرید تا طی مسیر به مشکل نخورده و گذران آن برایتان لذت‌بخش شود. حفظ تعادل، ارزیابی واکنش بدن، انتخاب روشی مناسب و … می‌تواند شمارا نه‌تنها در انتخاب وعده‌های تقلب بلکه در تمامی شئون سلامتی یاری رساند.

 

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من