وبلاگ

چرادر رژیم لاغری شکست می‌خوریم؟

فهرست مطالب این مقاله

چرادر رژیم لاغری شکست می‌خوریم؟ این سؤال اغلب کسانی که به یک یا چندین رژیم جهت لاغری روی آورده، اما نتیجه قابل قبولی دریافت نکرده‌اند. به‌هرحال باید قبول کرد که نگرش افراد نسبت به رژیم‌ها تا حد زیادی بر نتیجه‌ای که می‌گیرند، تأثیرگذار است. قریب به‌اتفاق تمامی کسانی که به سمت انواع رژیم‌ها روی می‌آورند، تصورشان از این رژیم‌ها یک برهه کوتاه تحمل گرسنگی شدید و سپس رها شدن از کوه چربی‌ها است. بعدازآن نیز می‌توانند دوباره به سبک پیشین زندگی خود بازگشته و به مصرف هر خوراکی که تمایل دارند در هراندازه‌ای بپردازند.

این در حالی است که یک رژیم اصولی یعنی پیروی از یک سبک زندگی سالم برای تمام طول عمر و نه برهه‌ای خاص، با این تفاسیر در این مطلب سعی می‌کنیم، به‌صورت جامع به سؤال چرا در رژیم لاغری شکست می‌خوریم؟ پاسخ داده و دیدتان را در مورد این معضل دنیای امروز بشر وسیع‌تر سازیم.

 

 

دلایل مختلف شکست در رژیم‌های لاغری:

چرا در رژیم لاغری شکست می‌خوریم؟ چرا به‌جای کاهش وزن دچار استپ وزنی می‌شویم؟ این سؤالات و ده‌ها سؤال دیگر ذهن افراد درگیر رژیم‌های لاغری را مشغول می‌سازد. اشتباه اغلب چنین افرادی غرق شدن بیش‌ازحد در رژیم به‌گونه‌ای که از استانداردها، معیارها و اصول یک رژیم سازنده غافل شده و مسیر را به‌کلی به‌اشتباه می‌روند. در این مطلب به عوامل شکست رژیم‌های لاغری پرداخته تا شما نیز اگر جز این دسته هستید، مشکل اصلی خود را کشف نموده و آن را برطرف سازید.

1.      اولین عامل شکست رژیم لاغری: انتظار کاهش وزن با سرعت‌بالا

شاید تبلیغات نادرست در اینجا تأثیرگذار بوده و افراد را مشتاق به دریافت نتایج فوری از رژیم‌های غذایی ساخته است. ولی باید قبول کرد برای آنکه به وزن ثابت و ایده‌آل برسید، چاره‌ای جز ممارست و صرف زمان کافی برای دستیابی به این امر مهم ندارید. تمام کسانی که در پی سرعت‌بالا در کاهش وزن هستند، اغلب با عواقب وخیمی مانند تضعیف سیستم دفاعی، سردرد، تغییرات خلقی و … درگیر شده و همین موضوع آنها را از رژیم دل‌زده نموده، بدین ترتیب زمینه شکستشان فراهم می‌شود.

2.      دومین عامل شکست رژیم لاغری: عدم آگاهی نسبت به نحوه غذا خوردن

تناول غذا حین کار، تماشای تلویزیون، رانندگی و … باعث می‌شود، هیچ تمرکزی بر روی غذا خوردن خود نداشته باشید و این امر شمارا به سمت مصرف بیشتر سوق دهد. از طرفی عوامل یادشده به تحریک اشتها کمک نموده و تمرکز شمارا بر نوع و مقدار مواد غذایی کم می‌کند. اگر بر نحوه غذا خوردن خود نظارت محدودی داریم دیگر باید بدانیم، چرا در رژیم لاغری شکست می‌خوریم؟

3.      سومین عامل شکست رژیم لاغری : عدم توجه به خریدی هوشمندانه

این خریدها می‌تواند، مواد غذایی اولیه یا حتی غذاها را شامل شود. کسانی که جویای یک رژیم لاغری اثربخش هستند، باید به اصولی خرید کردن نیز بی اندیشند. اگر وقت کافی ندارید، به خرید یکجای مواد غذایی سالم و فریز کردن آن‌ها بپردازید تا کمتر نیاز به غذاهای فست فودی پیدا نمایید. در زمان گرسنگی به خرید نروید تا فریب مواد غذایی پرکالری را نخورید. برچسب خوراکی‌ها را بررسی نموده و از عدم وجود شکر فراوان، مواد افزودنی، چربی و … در آنها مطمئن شوید.

4.      چهارمین عامل شکست رژیم لاغری : نداشتن انگیزه و هدف

انگیزه‌های غیرواقعی تا مدت محدودی ما را به فعالیت وامی‌دارند، اما انگیزه‌های قوی می‌توانند، حتی تا سال‌ها به ما در ثبات قدم کمک کنند. خوش‌تیپ بودن در محافل، پیشگیری از بیماری‌ها، کاهش عوارض چاقی و … هرکدام می‌توانند، برای گروهی نیروی محرکه باشند. بسیاری نیز به‌جای آنکه به مضرات چاقی بیندیشند، به فواید لاغری فکر کرده و با این رویکرد انگیزه خود را تقویت می‌کنند.

5.      پنجمین عامل شکست رژیم لاغری: انتخاب یک رژیم نادرست و غیراستاندارد

متأسفانه علاقه فراوان به تناسب‌اندام بسیاری را به سمت انتخاب یک رژیم لاغری نادرست سوق می‌دهد. حال‌آنکه رژیم‌های ساختگی و بدون هیچ‌گونه پایه‌ی پزشکی می‌توانند، باعث آسیب‌های فراوان جسمی و روحی در فرد شده و زمینه ناامیدی، یاس و درنهایت شکست رژیم گیرنده را نیز به همراه داشته باشند. رژیم‌های تخصصی و کاربردی که بر اصول تغذیه پایه‌ریزی شده، هیچ شکستی در پی نداشته زیرا خطراتی را برای افراد ایجاد نمی‌سازد.

6.      ششمین عامل شکست رژیم لاغری: درگیر افراط‌وتفریط شدن

گاهی برای آنکه بدانیم، چرا در رژیم لاغری شکست می‌خوریم؟ باید به طرز برخورد خود به رژیم انتخابی‌مان دقت نماییم. گاهی یک رژیم اصولی در دست بوده اما افراد بیش‌ازحد خود را درگیر نموده و با رفتار سخت‌گیرانه، طی ادامه مسیر را برای خود غیرممکن می‌سازند. گاهی نیز بی‌چون‌وچرا تابع هوس‌ها شده و به نادیده‌گیری ارکان رژیم می‌پردازند.

7.      هفتمین عامل شکست رژیم لاغری: گرسنگی دادن خود

برای آنکه جلوی هرگونه شکستی را در رژیم‌ها بگیرید، باید هنر درست خوردن را بیاموزید. گرسنگی مداوم حتی فولادی‌ترین اراده‌ها را نیز آب نموده و توان ادامه راه را از صاحب آن صلب می‌نماید. با جایگزینی بخش بیشتری مواد غذایی حاوی فیبر علاوه بر دفع احساس گرسنگی بدن را به ذخیره مواد غذایی وا‌نداشته و با عواقب استپ وزنی و چنین معضلاتی نیز درگیر نمی‌شود.

8.      هشتمین عامل شکست رژیم لاغری: داشتن انتظارات غیرواقعی

اگرچه بلندنظری مطلوب است، اما ترسیم نقاط آرمانی و انتظار رسیدن ضرب‌الاجلی به آن نیز جز فرسایش و شکست ارمغان دیگری برای شما ندارد. اعمال تغییرات، عادت بدان و پیاده‌سازی آنها در تمامی زوایای زندگی عملی است که یک‌شبه حاصل نمی‌شود. پس انتظاراتتان را از خود و رژیمتان واقعی نموده و به تغییر تدریجی عادات غذایی‌تان برای کسب موفقیت بپردازید.

9.      نهمین عامل شکست رژیم لاغری: عدم تضعیف و نمایش ضعف

گاهی نشان دادن یک ضعف کوچک شمارا تا چندین قدم به عقب بازمی‌گرداند و نتایج درخشان کسب‌شده‌تان را به باد فنا می‌دهد. پس اگر در برهه‌ای از رژیم به‌اشتباه مواد غذایی ناسالم را مصرف نمودید، ناامید نشده و سعی نمایید در ادامه به جبران آن بپردازید. به‌هرحال یک انتخاب بی‌عیب و نقص فعالیتی نیست که از عهده همگان برآید، پس بدون نمایش ضعف ادامه راه را باقدرت بپیمایید تا به نتیجه قابل‌قبول خود برسید.

10.  دهمین عامل شکست رژیم لاغری: مصرف فراوان شکر

به‌راستی چرا در رژیم لاغری شکست می‌خوریم؟ باوجودآنکه از مواد قندی به‌هیچ‌وجه استفاده نمی‌کنیم. دلیل این امر فشار مضاعف به سیستم عصبی و افزایش تمایل رژیم گیرنده به سمت خوراکی‌های ناسالم است. پس هرز گاهی به خود اجازه دهید، خوراکی‌های موردعلاقه خود مانند چیپس، شیرینی، شکلات، پیتزا و … را تناول نموده، فقط مراقبت عدم زیاده‌روی و مصرف افراط گونه آنها باشید.

 

 

11.  یازدهمین عامل شکست رژیم لاغری: عدم انجام ورزش‌های متنوع

برخی از افراد فقط بر روی ورزش‌های کششی و هوازی تمرکز می‌کنند، این امر سبب می‌شود، میل به مصرف کالری در آنها تقویت گردد. برای حل مشکل باید به ورزش‌های ترکیبی توجه نمود و بر طبق این رویکرد در کنار ورزش‌های هوازی، حرکات قدرتی را نیز در دستور کار خود قرارداد. با این تمهید بر حجم عضله‌ها افزوده‌شده و همین روش ساده خود در کاهش وزن اصولی به طرزی شگرف کمکمان می‌کند.

12.  دوازدهمین عامل شکست رژیم لاغری : استراحت و خواب ناکافی

کمبود استراحت و خواب ناکافی زمینه پرخوری عصبی را در ما تشدید می‌کنند. به همین منظور برای افراد مایل به کاهش وزن همیشه تأکید بر خواب کافی است. گاهی گمان می‌کنیم، دلیل شکستمان از رژیم‌ها باید موضوعی بسیار مهم‌تر و اساسی‌تر باشد. حال‌آنکه باکمی برنامه‌ریزی در مورد خواب خواهیم دید که بخش عمده‌ای از مشکلات مربوط به چاقی مانند تمایل کاذب به مصرف کالری، عدم میل به تحرک و انرژی کم برای انجام فعالیت‌ها از میان می‌روند و به‌صورت طبیعی کالری بیشتری می‌سوزانیم.

13.  سیزدهمین عامل شکست رژیم لاغری : قطع کامل کالری‌های ورودی به بدن

مصرف کافی کالری و از منابع مفید آن مانند پروتئین‌ها، چربی‌های اشباع و … مسیر صحیحی را از رژیم لاغری در مقابلمان ترسیم می‌کند. حال‌آنکه حذف کامل کالری که به معنای عدم مصرف ویتامین، فیبر، پروتئین و … باشد، سرعت سوخت‌وساز را به‌صورت غیراصولی بالابرده و بدن را به مقابله با این امر وامی‌دارد. بدین ترتیب بدن برای حفظ بقا مانع دفع انرژی و کاهش وزن شده و این موضوع به معنای شکست واقعی در رژیم لاغری است. پس به‌منظور بهبود کیفیت رژیم غذایی به منبع تأمین کالری دقت نمایید.

14.  چهاردهمین عامل شکست رژیم لاغری: مصرف آب و نوشیدنی‌های ناکافی

به‌راستی چرا در رژیم لاغری شکست می‌خوریم؟ شاید یکی دیگر از دلایل آن عدم مصرف آب کافی در حین رژیم باشد. آب با کاهش اشتها به کاهش وزن کمک می‌کند، از طرفی با بهبود کارکرد کلیه‌ها در دفع کامل مواد زائد نقش مهمی ایفا می‌نماید. با کمبود آب در بدن نه‌تنها کلیه‌ها بلکه کبد نیز دچار اختلالات بسیاری می‌شود. درنتیجه چربی‌ها به‌جای سوختن در کبد و دیگر ارگان‌های بدن انباشته می‌شوند. بدین ترتیب هرچه اصول دیگر رژیم را مراعات نماییم، بازهم شاهد کاهش وزن آن‌چنانی نیستیم. بدین ترتیب حفظ سطح کافی مایعات بدن یکی از نکات مهم در کاهش وزن به شمار می‌رود.

15.  پانزدهمین عامل شکست رژیم لاغری : حذف چربی‌های سالم

با مصرف چربی‌های سالم به‌مرور آنها با چربی‌های مضر بدن جایگزین شده و مجالی برای تجمع چربی‌های مضر در بدن نمی‌ماند. ازاین‌رو وقتی سخن از حذف چربی‌ها در رژیم‌های لاغری به میان می‌آید، منظور چربی‌های سالمی مانند روغن ماهی، مغزها، روغن‌زیتون و … نیست و فقط ملاک روغن‌های صنعتی و فرآوری شده می‌باشد. با این توصیفات بدن برای تناسب‌اندام حتماً به چربی‌های سالم نیاز مبرم دارد.

 

 

دلایل پزشکی که چرا در رژیم لاغری شکست می‌خوریم؟

با تمامی ناپرهیزی‌هایی که می‌تواند زمینه شکست ما را در رژیم غذایی فراهم سازد گاهی مشکلات بیولوژیکی و بدنی سبب می‌شود آن نتیجه موردنظر را از رژیم‌های لاغری دریافت نکنیم. در ادامه به این موارد نیز اشاره می‌کنیم تا ابهامی در مورد سؤال چرا در رژیم لاغری شکست می‌خوریم؟ برای شما باقی نماند و خود به تشخیص هرچند ابتدایی در مورد این موضوع برسید.

·         کمبود ویتامین D:

گاهی با تمامی پرهیزهای رژیمی بازهم شاهد شکست در فرآیند لاغری خود هستیم. در این حالت حتماً باید در بدن خود جویای یک مشکل عدیده باشیم. یکی از این معضلات می‌تواند کمبود ویتامین D باشد. با کمبود این ویتامین نه‌تنها در عملکرد بسیاری از ارگان‌های بدن دچار اختلال می‌شویم، بلکه بدن در انجام پروسه سوختن چربی‌ها نیز ناتوان خواهد شد.

 

·         وجود سموم مختلف در بدن:

سموم چه از طریق هوا، آب، غذا و … وارد بدن شوند و چه براثر فرآیندهای مختلف بدن ایجاد شوند، با تغییر سطح هورمون‌های بدن قادر هستند، دمای طبیعی بدن را کاهش داده و باعث افت سوخت‌وساز شوند. این امر یعنی هرچه در تلاش برای کاهش وزن باشید، به دلیل استقرار این سموم در بدن نتیجه دلخواه عایدتان نمی‌شود. مگر آنکه برای حذف این سموم به یک اقدام جدی دست بزنید.

·         وجود مشکلات تیروئیدی:

اگر غدد تیروئید ما درست‌کار نکنند، دیگر نباید بپرسیم که چرا در رژیم لاغری شکست می‌خوریم؟ زیرا مشکل کاملاً مشهود است. تیروئید می‌تواند بر روی متابولیسم بدن تأثیر مستقیم گذاشته و فرد را با اختلالات شدید در کاهش وزن درگیر سازد. درنهایت چنین افرادی دچار اضافه‌وزن شده و تناسب‌اندامشان به‌کلی برهم می‌خورد و نرسیدن به وزن مطلوب یکی از مشکلات رایجشان می‌شود.

·         برهم خوردن تعادل هورمونی:

هورمون‌ها همان‌طور که در اجرای صحیح بسیاری از فرآیندهای بدن نقشی پررنگی دارند، برهم خوردن تعادلشان می‌تواند، یکی از علل مهم بازدارنده در کاهش وزن نیز تلقی شود. به همین دلیل پزشکان تغذیه برای آن گروه از افرادی که با استپ وزنی مواجه شده‌اند، آزمایش تعیین سطح فعالیت هورمون‌ها را تجویز می‌کنند تا با این عمل از وجود یا عدم وجود تعادل هورمونی مطلع شده و بتوانند در تشخیص درمان، مسیر درست‌تری را اتخاذ نمایند.

·         وجود استرس‌های استاتیک:

گاهی استرس، فشارهای عصبی، مشکلات خانوادگی و … همگی ما را در پرتگاه شکست رژیمی قرار می‌دهند. بدین ترتیب برای پاسخ به سؤال، چرا در رژیم لاغری شکست می‌خوریم؟ باید بگوییم شاید یکی از مهم‌ترین دلایلش وجود حجم بالایی از استرس باشد که به ترشح هورمون «کورتیزول» که یک عامل تجمع چربی در بدن است، می‌انجامد. باوجوداین هورمون در بدن تقریباً هیچ تلاشی برای تناسب‌اندام به نتیجه مورد تأیید نمی‌رسد. مگر آنکه برای کاهش استرس گام مؤثری برداریم.

 

·         مشکلات عدیده معده:

افرادی که دائماً با مشکلات معده مانند زخم معده، یبوست، ضعف معده و … درگیر هستند با گرسنگی‌های مفرط یا دفع ناقص سموم و … مواجه می‌باشند. این‌چنین افراد با رعایت تمهیدات پزشکان تغذیه به‌سختی می‌توانند، به کاهش وزن برسند. گاهاً یا در نیمه‌راه مأیوس شده یا مشکلات پیشین آنها عود کرده و آنها را از ادامه راه بازمی‌دارد. اگرچه این افراد می‌توانند با مواد غذایی مغذی و خاص‌تر تا حدی به نقطه آرمانی خود برسند، اما باید قبول کنند که به‌مراتب راه سخت‌تری را در پیش دارند. بدین ترتیب پروسه لاغری آنها سیر کندتری دارد.

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من