وبلاگ

ویتامین C و تأثیر آن در بدن!

فهرست مطالب این مقاله

ویتامین C و تأثیر آن در بدن چنان شگرف است که نمی‌توان از کنار آن با بی‌تفاوتی گذر نمود و در رژیم غذایی سهمی قابل‌توجه برای آن در نظر نگرفت. ویتامین C را می‌توان در انواع میوه‌ها، سبزی‌ها و … یافت، اما عدم ماندگاری بلندمدت آن در بدن و ناتوانی بدن در تولید آن سبب شده، به مصرف منظم آن توصیه اکید شود. تمامی اعضای بدن از پوست و مو گرفته تا قلب و عروق به ویتامین C و خواص معجزه‌آسای آن نیاز مبرم دارند.

به‌گونه‌ای که با کاهش سطح این ویتامین شاهد بروز انواع نارسایی‌ها در بدن هستیم. ازاین‌ رو پزشکان تغذیه برای آنکه از مجموعه‌ای آسیب‌ها به دور بمانیم، ما را به مصرف رژیم‌های سرشار از ویتامین C دعوت نموده و در شرایط بحرانی نیز انواع داروها، قرص‌ها و مکمل‌های این ویتامین را برای تکمیل حجم قابل قبولی از این عنصر گران‌بها تجویز می‌کنند. در این مطلب بیشتر باب ویتامین C و تأثیر آن در بدن سخن گفته تا شما نیز به شگفتی‌های این نعمت خدادادی پی ببرید.

ویتامین C و تأثیر آن در بدن!

ویتامین C و تأثیر آن در بدن-راسپینا کلاب

ویژگی‌های ساختاری ویتامین C:

ویتامین C نوعی ویتامین است که آن را محلول در آب دانسته و برای دستیابی بدان چاره‌ای جزء مصرف آن به‌صورت خوراکی نداریم. نیاز بدن به این ویتامین به‌قدری شدید است که باید به‌صورت روزانه مصرف شود، در غیر این صورت بدن با معضلات کمبود آن دست‌به‌گریبان می‌شود. این ویتامین جزء اصلی بافت همبند، بافت‌های سلولی و عنصر کلاژن ساز بدن به شمار می‌رود. ازاین‌رو با مصرف منظم آن جوان‌سازی و احیای مجدد بافت‌های بدن امری طبیعی است. به همین دلیل بوده که ویتامین C و تأثیر آن در بدن را بسیار فراتر از حد تصور عموم می‌دانند و در رژیم‌های لاغری، تناسب‌اندام و سلامتی یک جایگاه ویژه برای آن در نظر می‌گیرند.

علائم کمبود ویتامین C در بدن:

ویتامین C در صورت کاهش، خود را با علائم متفاوتی نشان می‌دهد که در صورت توجه به این نشانه‌ها آنها مانند زنگ هشداری فرد را مطلع ساخته، بدین ترتیب فرصت کافی برای ارتقاء سطح این ویتامین فراهم می‌شود. در غیر این صورت خطرات کمبود ویتامین C و تأثیر آن در بدن چنان مهلک است که گاهاً تمامی ارگان‌های بدن افراد را به‌یک‌باره دچار نقص و خلل در عملکرد می‌سازد.

 

علائم کمبود ویتامین C در بدن

علائم کمبود ویتامین C در بدن-راسپینا کلاب

 مهم‌ترین علائم کمبود ویتامین C می‌توان به این موارد اشاره نمود:

1.     تضعیف قدرت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها

2.         احساس خستگی و درماندگی مفرط

3.         کبودی سریع پوست

4.       افزایش التهابات و تورم بدن خصوصاً لثه‌ها

5.        تأخیر در التیام زخم‌ها

6.        خشکی و شکنندگی مو

7.        ایجاد حساسیت‌های پوستی، خارش، سوزش و …

8.         خون‌دماغ شدید

9.        بروز بیماری‌های گوارشی مانند اسهال، یبوست و …

10.        افزایش فشارخون

11.        و … .

خوراکی و مواد غذایی سرشار از ویتامین C:

وقتی به‌منظور افزایش دریافت سطح ویتامین C و تأثیر آن در بدن به دنبال خوراکی‌های حاوی این عنصر هستیم، با کلکسیونی پروپیمان از مواد غذایی روبرو می‌شویم. با بررسی این مواد درمی‌یابیم از هر گروه تغذیه‌ای در آن‌ها وجود داشته که به‌خوبی پاسخگوی نیاز، سلیقه و میل تمامی افراد است. ازاین‌رو در باب متنوع بودن این خوراکی‌ها نگرانی وجود ندارد.

خوراکی و مواد غذایی سرشار از ویتامین C

خوراکی و مواد غذایی سرشار از ویتامین C-راسپینا کلاب

 

1.        انواع سبزی‌ها: شامل کلم بروکلی، جعفری، گل‌کلم، اسفناج و …

2.        انواع صیفی‌جات: شامل فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و …

3.        انواع میوه‌ها: شامل توت‌فرنگی، تمشک، آناناس، انبه، پاپایا، طالبی، کیوی و …

4.       انواع مرکبات: پرتقال، کیوی، گریپ فرود، لیمو و …

انواع مکمل‌های حاوی ویتامین C:

در زمان بیماری و نبود مواد خوراکی حاوی ویتامین C پزشکان به مصرف مکمل‌های این ویتامین توصیه اکید دارند. اگرچه در شرایط عادی با مصرف مقدار کافی از خوراکی‌های یادشده، به‌راحتی مقادیر مناسبی از این ویتامین وارد بدن می‌شود، اما در برخی اوقات شرایط حکم می‌کند، مکمل‌ها را به دلیل قدرت جذب بالا و تأثیرگذاری فوری، جایگزین نمونه‌های طبیعی ویتامین C نماییم. ازاین‌رو در این بخش به معرفی انواع مکمل‌های ویتامین C و تأثیر آن در بدن پرداخته تا در حین معرفی، شناختتان را در مورد این عناصر نیز ارتقا بخشیم.

 

انواع مکمل‌های حاوی ویتامین C

انواع مکمل‌های حاوی ویتامین C-راسپینا کلاب

فقط دقت داشته باشید مکمل‌های ویتامین C مانند موارد طبیعی آن نبوده و در صورت استفاده بی‌رویه فرد را با عوارضی مانند حالت تهوع، گرفتگی معده، تحریک روده و … دچار می‌سازند. ازاین‌رو باید زیر نظر پزشک به مصرف برسند.

·         آمپول ویتامین C و تأثیر آن در بدن:

برای درمان فوری و اثرگذار زخم‌های عمیق، سوختگی‌های حاد، درمان سرطان‌ها، تقویت سیستم ایمنی و … می‌توان از سرعت عمل بالای آمپول ویتامین C و تأثیر مثبت آن در بدن کمک گرفت. تزریق آمپول همیشه در زمان‌های بحرانی بهترین رویکرد است و نسبت به مکمل‌های دیگر سرعت بالاتری در جذب دارد.

·         قرص ویتامین C و تأثیر آن در بدن:

در برخی مواقع که بیمار در شرایط چندان بحرانی نبوده و فرصت مقتضی برای درمان وجود دارد، از قرص‌ها در انواع مختلف جوشان، جویدنی و … بهره می‌برند. قرص‌های ویتامین C برای درمان سرماخوردگی، تقویت لثه و دندان، رشد سریع‌تر موها و … بسیار کاربردی هستند.

·         کپسول ویتامین C و تأثیر آن در بدن:

کپسول ویتامین C نیز نوعی دیگر از انواع این ویتامین بوده که به دلیل مصرف راحت‌تر پرطرفدار است. اغلب کسانی که به سوء جذب مواد یا سوءهاضمه مبتلا هستند، می‌توانند با مصرف این کپسول‌ها حجم قابل‌توجهی از ویتامین C را به بدن خود وارد ساخته و از تأثیرات مثبت آن بهره‌مند شوند.

فواید فراوان ویتامین C برای پوست:

فواید بسیاری را از ویتامین C برای پوست و مو ذکر می‌کنند که شمارش آن در این بخش خالی از لطف نیست. با آگاهی از آن‌ها خود به اهمیت ویتامین C و تأثیر آن در بدن اشراف کامل یافته و به مصرف منظم آن علاقه‌مندتر خواهید شد.

فواید فراوان ویتامین C برای پوست

فواید فراوان ویتامین C برای پوست-راسپینا کلاب

·         افزایش کلاژن سازی پوست با ویتامین c:

ویتامین C کمک می‌کند تا پوست باقدرتی فزون‌تر از قبل به کلاژن سازی بپردازد. با کاهش کلاژن، پوست در بهترین حالت درگیر عوارضی مانند چین‌وچروک و در مواقع خطرناک‌تر با بیماری‌هایی مانند سرطان مواجه می‌شود. البته این ویتامین در ساخت، ترمیم و احیای رگ‌های خونی پوست نیز موفق است. ازاین‌رو بهترین ماده برای سلامت پوست به شمار می‌رود.

·         بهبود سریع‌تر سوختگی‌ها با ویتامین c:

ویتامین C نه‌تنها در بهبود سوختگی‌ها توانمند است، بلکه جای زخم ناشی از سوختگی را نیز به‌خوبی التیام می‌بخشد. ازاین‌رو مصرف آن گویی یک درمان قطعی برای سوختگی، زخم، اسکار و … را ارائه می‌دهد.

·         التیام آثار آفتاب‌سوختگی :

از ویتامین C به‌عنوان یک افزودنی ضروری در کرم‌های ضد آفتاب بهره می‌برند، زیرا این ماده توانایی بهبود مشکلات موضعی پوست را دارد. به‌واقع ویتامین C به رشد بافت پوست کمک شایانی می‌نماید ازاین‌رو است که به‌عنوان درمان قطعی ناراحتی‌های پوستی شناخته می‌شود.

·         درمان قوی اگزما:

امروزه ویتامین C در قالب درمان قطعی اگزما به همگان معرفی می‌شود و همان‌قدر که پوست را از اشعه فرابنفش خورشید در امان نگه‌داشته و یک لایه‌بردار قوی نیز به شمار می‌رود، اگزما و هرگونه ناراحتی‌های پوستی را برطرف می‌سازد.

·         بهبود لکه‌های پوستی:

کدر و مات شدن پوست، تغییر رنگ، ایجاد لکه‌ها، پیری زودرس، چین‌وچروک و … همگی به دلیل کمبود ویتامین C در بدن به وجود می‌آیند که با مصرف منظم و روزانه این ویتامین می‌توان هم مانعی بر سر راه بروز آنها ایجاد نمود و هم در صورت مشاهده این عوارض به سمت بهبودی گام برداشت.

·         کاهش آکنه و مدیریت بهتر جوش‌های صورت:

به دلیل اینکه ویتامین C به باکتری‌های مضر سطح پوست حمله می‌کند، می‌توان بر روی آن به‌عنوان یک عنصر ضد آکنه حساب ویژه بازنمود و حتی قرمزی، التهاب، آلودگی و … را به مدد آن التیام بخشید. حتی این عنصر در اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها، حمل مناسب هورمون‌ها و تغذیه سلول‌های پوست نیز توانمند است. بسیاری نیز با تمرکز بر روی خاصیت عالی این ویتامین در کاهش فشارخون مویرگ‌های ظریف پوست و افزایش انعطاف‌پذیری مویرگ‌ها توانسته‌اند، پوستی سالم‌تر را به خود تقدیم نمایند.

·         مقابله با عفونت‌های پوستی:

ویتامین C در مقابله با بثورات پوستی، عفونت‌ها و پایین آوردن سطح هیستامین در جریان خون باهدف نابودی نشانه‌های حساسیت در پوست دارای دستی قدرتمند است. ازاین‌رو نه‌تنها جوش‌ها و قرمزی پوست را برطرف می‌سازد، بلکه مقاومت پوست را در برابر عفونت‌ها نیز ارتقا می‌بخشد.

فواید فراوان ویتامین C برای مو:

ویتامین C و تأثیر آن بر بدن مشهود است، اما بر روی موها این اثرگذاری باقدرتی فزون‌تر خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل است، کسانی که به مصرف مقادیر کافی از این ویتامین می‌پردازند موهایی با سطح کیفی ایده‌آل‌تری دارند. در ادامه بیشتر باب تأثیرات شگرف ویتامین C بر موها سخن می‌گوییم.

فواید فراوان ویتامین C برای مو

فواید فراوان ویتامین C برای مو-راسپینا کلاب

 

·         رشد سریع‌تر موها:

ویتامین C کلاژن موردنیاز فولیکول‌های مو را تأمین می‌کند. ازاین‌رو با مصرف این ویتامین موها با سرعت بیشتری رشد کرده و با ساختاری منسجم‌تر به دلیل جذب آهن بیشتر به حیات خود ادامه می‌دهند.

·         کاهش و رفع ریزش مو:

ویتامین C ریشه مو درون‌پوست سر را محکم ساخته و بدان اجازه خارج‌سازی را از محل مخصوص خود نمی‌دهد. به همین دلیل است که اغلب ماسک‌های مناسب برای قطع ریزش مو حاوی مقادیر قابل‌توجهی ویتامین C هستند.

·         بهبود موخوره و شکنندگی مو:

موخوره نیز یکی از نشانه‌های کمبود ویتامین C در بدن است که افراد با مشاهده آن باید حتماً مصرف روزانه این عنصر را در دستور کار خود قرار دهند. در غیر این صورت عوارض دیگری مانند ریزش، شکنندگی، وز و … نیز به سراغشان می‌آید.

·         برطرف سازی شوره سر:

از دیگر فواید مصرف ویتامین C و تأثیر آن در بدن می‌توان به رفع مشکل شوره سر اشاره نمود. ویتامین C توانایی رفع پوسته، باکتری، خشکی و … که همگی از علائم ایجاد شوره هستند را دارد. ازاین‌رو پوست سر را نیز تقویت نموده و مشکلات آن را مانند خارش، سوزش و … مرتفع می‌سازد.

·         پیشگیری از سفیدی زودهنگام موها:

حفظ رنگ طبیعی مو و پیشگیری از تأثیر نامطلوب رادیکال‌های آزاد بر روی رنگ‌دانه‌های مو نیز یکی دیگر از رسالت‌های ویتامین C در بدن است که توانسته این عنصر را محبوب جوامع پزشکی نماید و به‌کرات از آن در لوازم‌آرایشی، بهداشتی، درمانی و … استفاده نمایند.

دیگر فواید فراوان ویتامین C برای بدن:

از دیگر فواید ویتامین C و تأثیر آن بر بدن می‌توان به موارد بسیاری اشاره نمود. به همین دلیل است که ادعا می‌شود، این ویتامین تمامی اعضای بدن را تحت تأثیرات خوشایند خود قرار داده و زمینه رشد و بالندگی و شکوفایی آنها را فراهم می‌سازد. از پوست و مو که بگذریم دیگر ارگان‌ها نیز هستند که برای عملکرد بهینه خود به ویتامین C و معجزات آن وابسته‌اند.

 

دیگر فواید فراوان ویتامین C برای بدن-راسپینا کلاب

 

·         بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن:

ویتامین C توانایی عالی در کاهش تورم‌ها و التهابات بدن داشته، همچنین در تولید سلول‌های ایمنی بدن و افزایش تعداد آن نیز نقش تأثیرگذاری دارد. همین امور سبب شده ویتامین C را عنصری مؤثر در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با امراض بدانند.

·         تناسب‌اندام:

کسانی که تمایل به کاهش وزن، تثبیت وزن و در مقابل عضله سازی قدرتمند دارند، نیز می‌توانند در کنار ویتامین C به خواسته‌شان برسند. مصرف مرکبات حاوی این ویتامین تأثیر شگرفی در کاهش توده‌های چربی شکمی دارد. از طرفی این ویتامین خود یک چربی سوز عالی قلمداد می‌شود و می‌تواند تأثیرات ورزش‌های هوازی را دوچندان سازد. با کاهش حجم ویتامین C، بدن به‌صورت خودکار در برابر کاهش وزن و خصوصاً چربی مقاومت زیادی نشان می‌دهد. ازاین‌رو افرادی که در رژیم‌هایشان کمتر به ویتامین C اهمیت می‌دهند، نتیجه کمتری نیز از فعالیت‌های ورزشی عایدشان می‌گردد.

·         سلامت روح و روان:

تقویت سلامت روحی یکی دیگر از نتایج درخشان حضور ویتامین C و تأثیر آن در بدن است. بدین ترتیب تمامی افرادی که مقادیر کافی از این ویتامین را به‌صورت روزانه مصرف می‌کنند، کمتر به افسردگی دچار شده و خستگی‌های زودهنگام و مفرط کمتر به سراغشان می‌آید. با افزایش غذاهای غنی‌شده با ویتامین C می‌توان سطح کیفی زندگی افراد را ارتقا داد و آن‌ها را برای یک زندگی شادتر، قوی‌تر و عاری از اضطراب، رنج و نگرانی مهیا ساخت. با این توصیفات تأثیر ویتامین C فقط فیزیکی نبوده و روح و روان افراد را نیز درگیر اثرات مثبت خود می‌سازد.

·         تنظیم و کنترل فشارخون:

شل شدن دیواره‌های عروق خونی، پاک‌سازی خون از سموم مختلف، خارج‌سازی مواد شیمیایی به کمک خاصیت ادرارآوری سبب شده با مصرف ویتامین C فشارخون تنظیم گردد. البته به‌تبع این موقعیت ایجادشده بیماری‌های قلب و عروق نیز التیام‌یافته و خطر بروز سکته و ایست قلبی نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

بیماری‌های رایج در صورت کمبود حجم کافی از ویتامین C:

همان‌قدر که توجه به مصرف مقادیر کافی از ویتامین C سلامتی را در پیش دارد، کمبود ویتامین C و تأثیر آن در بدن نیز مهلک است. به‌گونه‌ای که شاید بتوان گفت اکثر بیماری‌هایی که بر فرد عارض گشته، به‌گونه‌ای ریشه در کمبود این ویتامین دارد. با اشاره به مهم‌ترین این بیماری‌ها خود به صحت این مطلب پی می‌برید.

بیماری‌های رایج در صورت کمبود حجم کافی از ویتامین C:

بیماری‌های رایج در صورت کمبود حجم کافی از ویتامین C:-راسپینا کلاب

·         ضعف شدید سیستم ایمنی:

اولین مشکل بزرگ و وسیعی که کمبود ویتامین C بر فرد عارض می‌سازد، ضعف شدید در سیستم دفاعی بدن وی است. می‌دانیم که این سیستم وظایف مهمی در بدن دارد. ازاین‌رو در صورت تضعیف شدن، خطرات مهلکی در کمین افراد است.

·         بروز انواع مختلف سرطان:

با نارسایی ویتامین C به بدن، افراد درگیر انواع مختلفی از سرطان می‌شوند. تأثیر مثبت این ویتامین تا حدی است که افراد مشغول به مصرف داروهای شیمی‌درمانی در صورت عدم استفاده کافی از ویتامین C نتیجه مثبتی از درمان دریافت نمی‌کنند.

·         اختلالات حافظه و سکته مغزی:

اگر مراقب سطح ویتامین C بدن خود نباشید، اختلالات حافظه و سکته مغزی به حتم در کمینتان است. به همین دلیل است که پزشکان برای سلامت مغز دائماً افراد را تشویق به مصرف سبزی‌ها می‌کنند. درواقع هدف آنها از این توصیه دریافت حجم قابل قبولی از ویتامین C است.

·         ابتلا به نقرس:

قریب به‌اتفاق تمامی کسانی که در معرض بیماری نقرس قرار دارند از کمبود ویتامین C رنج می‌برند. این ویتامین می‌تواند خطر ابتلا به نقرس را افزایش داده و جذب مواد معدنی را در بدن کاهش دهد. البته آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و مواد شیمیایی خطرناک را نیز با عدم مصرف کافی ویتامین C برای خود پدید می‌آورید.

·         کاهش جذب آهن:

ویتامین C می‌تواند قدرت جذب آهن را از مواد غذایی افزایش دهد، به‌گونه‌ای این عنصر در این امر حیاتی ظاهر می‌شود که اغلب افرادی که به مصرف کم این ویتامین روی آورده‌اند بعد از گذشت زمان اندکی با فقر آهن دست‌به‌گریبان شده‌اند. با فقر آهن خون در انتقال اکسیژن کافی به اعضای بدن ناتوان شده و این امر سلامتی ارگان‌های مختلف را به‌شدت تهدید می‌کند. ازاین‌رو است که ادعا می‌شود، مصرف ویتامین C برای حفظ سلامتی و دوری از مرگ زودهنگام ضروری است.

تداخل‌های دارویی ذکرشده برای ویتامین C:

باید به خاطر داشته باشید که ویتامین C اگر به‌صورت طبیعی و در قالب سبزی، میوه و … مصرف شود، به‌هیچ‌وجه تداخلی با داروهای شیمیایی ایجاد نمی‌کند. حتی زیان‌هایی که باب زیاده‌روی و مصرف بی‌رویه این عنصر بیان می‌شود، همگی مربوط به مکمل‌ها هستند. بدین ترتیب حضور ویتامین C و تأثیر آن در بدن مثبت و مفید است، اما در مورد مکمل‌ها موضوع فرق می‌کند.

تداخل‌های دارویی ذکرشده برای ویتامین C-راسپینا کلاب

·         تداخل با شیمی‌درمانی و پرتودرمانی:

پزشکان گوش زد می‌کنند که مکمل‌های ویتامین C در درمان‌های شیمیایی تداخل ایجاد می‌کند، زیرا همان عکس‌العملی را که در برابر سلول‌های طبیعی بروز می‌دهد، در برابر سلول‌های سرطانی نیز اجرا نموده و از نابودی آنها جلوگیری می‌کند.

·         تداخل با داروهای پایین آورنده کلسترول خون:

مکمل‌های ویتامین C اثر داروهای پایین آورنده کلسترول را کاهش داده و تأثیر محافظتی که این داروها از قلب دارند را تا حد زیادی از بین می‌برد. بدین ترتیب توصیه می‌شود، افراد مصرف‌کننده این ویتامین دارای ناراحتی قلبی حتماً هرچند وقت یک‌بار چربی خون خود را اندازه‌گیری نمایند.

خطر کمبود ویتامین C در بدن چه افرادی جدی‌تر است؟

با این توصیفات که باب ویتامین C بیان نمودیم، خود حتماً به اهمیت این عنصر پی برده‌اید. ولی در آخرین بخش این مطلب سعی داریم تا افرادی را که با کمبود این ویتامین بیش از دیگران متضرر می‌شوند را فهرست کنیم. درواقع این افراد در صورت عدم دریافت مقدار کافی ویتامین C، تأثیرات مخرب‌تری را تجربه می‌کنند و با عوارض خطرناک‌تری مواجه می‌شوند. به همین دلیل نباید از ویتامین C و تأثیر آن در بدن آنها غافل شد.

خطر کمبود ویتامین C در بدن چه افرادی جدی‌تر است

خطر کمبود ویتامین C در بدن چه افرادی جدی‌تر است-راسپینا کلاب

 

1.        افراد درگیر دخانیات و سیگار

2.        نوزادان تغذیه‌شده با شیری غیر از شیر مادر

3.        قشرهای کم برخوردار از تنوع غذایی و منابع غنی ویتامین C

4.        افراد درگیر با بیماری‌های روانی

5.        اشخاص با بیماری سوء جذب روده‌ای یا سوءهاضمه

6.       کودکان و نوجوانان یا حتی بزرگ‌سالان بدغذا

 

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من