وبلاگ

ریزش مو در طول رژیم لاغری و راه‌های درمان آن

فهرست مطالب این مقاله

ریزش مو در طول رژیم لاغری و راه‌های درمان آن،بی شک ریزش مو یک عارضه شوکه کننده به‌خصوص برای خانم‌هاست. این امر باعث ایجاد نگرانی زیاد در بانوان و حتی آقایان نیز می‌شود. تغذیه نامناسب یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو محسوب می‌شود. افرادی که رژیم لاغری یا چاقی گرفته‌اند، با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.رژیم لاغری و ریزش مو که امروز به طور کامل می خواهیم بررسی کنیم.اگر شما هم درچار ریزش مو در طول رژیم غذایی شده اید ناراحت نباشید زیرا این روند موقتی است و با کمی تغییر در رژیم غذایی به‌راحتی می‌توانید موهای ازدست‌رفته خود را بازیابید. از طرفی به وزن ایده‌آل خود در چاقی یا لاغری هم برسید.

در این مقاله قصد داریم به علل ریزش مو اشاره کرده و سپس راهکارهای جلوگیری از آن را با شما به اشتراک بگذاریم. امیدواریم با به‌کارگیری این روش‌ها از ریزش مو پیشگیری کرده و شاهد رشد مجدد موهای خود باشید.

ریزش مو در طول رژیم غذایی

ریزش مو در طول رژیم غذایی-راسپینا کلاب

فرایند رشد مو چگونه است؟

پروسه تولید و رشد موها شامل سه مرحله است. در هرکدام از این مراحل ساختار و شکل موها تغییر می‌کند. مراحل رشد مو:

1.    آناژن: روند رشد موها در آناژن انجام می‌شوند. این پروسه به طور متوسط 2 تا 6 سال به طول می‌انجامد. 77 درصد موها در این فاز قرار دارند.

2.    کاتاژن: مرحله‌ای موقتی که به مدت دو الی سه هفته طول می‌کشد. در مرحله کاتاژن موها دیگر رشد نمی‌کنند بلکه خود را برای جادادن و افتادن به موهای دیگر آماده می‌کنند. حدود 3 درصد موها در این مرحله از رشد هستند.

3.    تلوژن: مرحله استراحت یا ریزش مو در تلوژن اتفاق می‌افتد. موهای تازه روییده شده موهای قبلی را به بیرون می‌رانند و جایگزین آنها می‌شوند. این مرحله از رشد موها 2 الی 3 ماه طول می‌کشد. به طور معمول 20 درصد موها در این فاز هستند.

هرگونه تغییر در سبک زندگی، تغذیه و رژیم غذایی می‌تواند این روند را دچار اختلال کرده یا سرعت عملکرد آن را بیشتر کند. بدیهی است فاز آناژن از مهم‌ترین مراحل رشد موهاست به‌طوری‌که اگر در این مرحله زمان کافی برای رشد موها طی نشود، فرد دچار ریزش مو می‌شود.

فرایند رشد مو

فرایند رشد مو-راسپینا کلاب

دلیل ریزش مو چیست؟

یافتن دلیل ریزش مو کمک زیادی در نحوه درمان آن دارد. عوامل متعددی در ایجاد این عارضه تأثیر دارند که با ارزیابی و بررسی هرکدام از آنها روش‌های درمانی متفاوتی در نظر گرفته می‌شود.

به طور طبیعی هر فرد روزانه 100 الی 150 تا از موهای خود را از دست می‌دهد. ریزش مو از طریق شانه کردن، استحمام یا کشیدن هنگام خواب کاملاً طبیعی و اجتناب‌ناپذیر بوده و نباید از بابت آن نگرانی داشت. اما چنانچه میزان ریزش مو از این تعداد بیشتر شد باید به فکر درمان و پیشگیری از آن باشید. برای اینکه به‌راحتی بتوانید تشخیص دهید که آیا به درمان نیاز دارید یا نه به حجم موهای سر خود نگاه کنید، اگر از حالت طبیعی و روزانه خود کمتر شده است، حتماً برای یافتن علت و درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

 

عوامل و دلایل ریزش مو

عوامل و دلایل ریزش مو-راسپینا کلاب

از دیگر عوامل ریزش مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       وراثت و عوامل ژنتیکی

بررسی تاریخچه ژنتیکی برخی افراد نشان می‌دهد که در نسل آنها سابقه ریزش مو طبیعی بوده و این ژن از طریق والدین به آنها منتقل شده است. ممکن است در چند نسل قبل، ریزش مو در خانواده پدر یا مادر شما وجود داشته‌اند. حتی اگر هم اکنون کسی در فامیل یا خانواده چنین عارضه‌ای ندارد. برخی از سالمندان فامیل با مشاهده نحوه ریزش مو زنانه یا مردانه شما به‌خاطر بیاورند که قبلاً در خانواده آنها چنین کسی با شرایط شما دچار این نوع ریزش مو شده است.

روند ریزش مو در نوع وراثتی به این شکل است که فرد به‌تدریج با کاهش مو مواجه شده و رفته‌رفته موهای خود را از دست می‌دهد. به عبارتی ساده‌تر موی سر وی کم پشت و کم‌حجم‌تر می‌شود.

 

 

یکی از دلایل ریژش مو•وراثت و عوامل ژنتیکی

یکی از دلایل ریژش مو• وراثت و عوامل ژنتیک -راسپینا کلاب

·       استرس و بیماری‌های روحی – روانی

استرس زیاد باعث ترشح بیشتر هورمون استرس موسوم به کورتیزول می‌شود. افزایش این هورمون در سطح خون به کاهش یا توقف روند رشد مو منجر شده و ریزش مو را در پی خواهد داشت. اغلب افراد در هنگام استرس از مصرف غذا دست می‌کشند. در نتیجه شوک ناگهانی ناشی از کمبود برخی ویتامین‌ها و پروتئین‌ها ریزش مو رخ می‌دهد.

 

استرس و بیماری‌های روحی - روانی دلیل ریزش مو

استرس و بیماری‌های روحی – روانی دلیل ریزش مو-راسپینا کلاب

·       اختلال در عملکرد غده تیروئید

تیروئید یکی از مهم‌ترین غدد در تنظیم سوخت‌وساز بدن است. تغییر در عملکرد این غده به هر دلیلی باعث اختلال در روند طبیعی بدن و به‌خصوص ریزش مو می‌شود.

·       مصرف برخی داروها

ریزش مو در اثر مصرف برخی داروها، مقطعی است. زیرا با قطع مصرف آنها رشد مو مجدد ازسرگرفته می‌شود. البته هیچگاه مصرف داروها را خودسرانه قطع نکنید. بلکه منظور از عدم مصرف، درمان کامل بیماری است که باید با نظر پزشک همراه باشد. داروهایی مانند آلوپورینو، بروموکریپتین و سیکلوفسامید از جمله این داروها هستند.

 

ریزش مو به دلیل مصرف برخی داروها

ریزش مو به دلیل مصرف برخی داروها-راسپینا کلاب

·       ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

عامل اصلی این سندرم ترشح بیش از حد نرمال هورمون آندروژن در بدن بانوان است. آندروژن هورمون مردانه است که به طور طبیعی در بدن خانم‌ها نیز ترشح می‌شود. ولی گاهی به دلیل به‌هم‌خوردن نظم هورمون‌ها، ترشح زیاد این هورمون به ریزش مو منجر می‌شود. از دیگر عوارض ترشح زیاد هورمون مردانه در خانم‌ها می‌توان به نازک شدن موها و زبر و خشن شدن موهای صورت اشاره کرد.

 

ریزش مو به دلیل •ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

ریزش مو به دلیل ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک- راسپینا کلاب

·       استفاده زیاد از رنگ مو

رنگ مو ماده‌ای شیمیایی است و احتمال آسیب‌دیدگی و ریزش مو در اثر مصرف زیاد آن وجود دارد. به طور معمول رنگ موها حاوی آمونیاک و پراکسید هیدروژن هستند که ساقه مو را سست و ضعیف می‌کنند. استفاده از برخی ابزارهای حرارتی مانند سشوار کشیدن زیاد و اتوکردن موها نیز باعث ریزش مو می‌شود. همچنین رنگ مو مانع از رشد مو نیست اما باعث آسیب‌دیدگی بیشتر موها می‌شود.

 

ریزش مو به دلیل استفاده زیاد از رنگ مو

ریزش مو به دلیل استفاده زیاد از رنگ مو-راسپینا کلاب

رژیم غذایی کتو و ریزش مو

یکی از دلایل اصلی و مهم‌ترین عامل در ریزش مو، کمبود مواد مغذی برای رشد و تقویت موهاست. به همین دلیل این موضوع را به طور جداگانه از سایر عوامل بررسی می‌کنیم.

ریزش مو در طول رژیم غذایی ،رژیم‌های پرچرب و کم‌چرب کتو در درازمدت باعث کمبود مواد مفید برای رشد می‌شود. شما باید این رژیم‌ها را تحت‌نظر پزشک و متخصص دریافت کنید.

افرادی که به طور سالم درصدی از پروتئین‌ها مانند ماهی، گوشت و مرغ به همراه انواع سبزیجات را در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند، با پدیده ریزش مو مواجه نمی‌شوند. اما در مقابل گیاه‌خواران و افرادی که با گرفتن رژیم‌های سفت‌وسخت سعی در کاهش وزن در مدت‌زمان کوتاه دارند، معضل ریزش مو را تجربه خواهند کرد.

ناگفته نماند برای این‌گونه افراد نیز راه‌حل بسیار ساده وجود دارد و آن مصرف پروتئین‌های گیاهی به‌جای پروتئین‌های حیوانی است. در این حالت فرد نه‌تنها رژیم خود را به‌اصطلاح نمی‌شکند. بلکه با مصرف برخی سبزیجات به کاهش ریزش مو و رشد بیشتر موهای خود کمک می‌کند.

 

سبزیجات حاوی پروتئین گیاهی

سبزیجات حاوی پروتئین گیاهی-راسپینا کلاب

اما سبزیجات و گیاهان حاوی پروتئین‌های گیاهی کدام‌اند؟

1.      اسفناج

2.     کلم بروکلی

3.      نخود سبز

4.     مارچوبه

5.      جوانه بروکسل

6.     سویا

7.      توفو

8.     آجیل

9.     تیتان

10.      کره بادام‌زمینی

11.      تمپه

12.     ادمام

13.      دانه چیا

مواد غذایی موردنیاز برای جلوگیری از ریزش مو

تمام سلول‌های بدن برای رشد و تکثیر به تغذیه سالم نیاز دارند. موها هم از این قاعده مستثنی نیستند. برای اینکه موهای زیبا، پرپشت، نرم و بلند داشته باشید باید به تغذیه آنها رسیدگی و توجه کنید. در این میان برخی مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی بیشتری هستند؛ بنابراین آنها را در سبد غذایی روزانه و به‌خصوص در رژیم‌های خود بگنجانید تا با تغذیه سالم، مو و بدن سالم داشته باشید.

در ادامه انواع مواد غذایی حاوی مواد معدنی و پروتئین و ویتامین‌های مفید برای مو را برای شما آورده‌ایم.

 

مواد غذایی موردنیاز برای جلوگیری از ریزش مو

مواد غذایی موردنیاز برای جلوگیری از ریزش مو-راسپینا کلاب

مواد غذایی حاوی آهن و روی

یکی از مهم‌ترین مواد معدنی موردنیاز برای رشد و تکثیر فولیکول‌های مو آهن است. خوشبختانه در اغلب مواد غذایی حیوانی و گیاهی آهن و روی یافت می‌شود. کمبود ماده معدنی آهن در بدن باعث خشکی و ریزش مو می‌شود. در نتیجه موها تُنُک یا به عبارتی کم پشت می‌شوند. مصرف مداوم غذاهای حاوی دو ماده معدنی آهن و روی تا حد زیادی از ریزش موها جلوگیری می‌کند. از جمله مواد غذایی که مقدار زیادی آهن در آنها وجود دارد:

گوشت قرمز

مرغ

جگر

ماهی

شیر کم‌چرب

پنیر کم‌چرب

انواع لبنیات

تخم‌مرغ

عدس

کلم بروکلی

اسفناج

کلم

مواد غذایی حاوی آهن و روی

مواد غذایی حاوی آهن و روی-راسپینا کلاب

مواد غذایی حاوی ویتامین D

ویتامین D از دیگر مواد معدنی بسیار تأثیرگذار در رشد موهاست. حتماً می‌دانید که نور خورشید به میزان زیادی حاوی ویتامین D بوده و دریافت طبیعی این ماده از آن بسیار سفارش شده است. ازاین‌رو توصیه می‌شود هر روز به مدت 20 دقیقه در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید. موها، دست‌ها و بازوهای خود را بدون پوشش در مقابل خورشید قرار داده و از گرمی آن بهره‌مند شوید. همچنین از مصرف روزانه مواد غذایی زیر که حاوی ویتامین D هستند، غافل نشوید:

قارچ

شیر

آبمیوه غنی شده با ویتامین D

زرده تخم‌مرغ

حبوبات

سبزیجات با برگ پهن مانند اسفناج

میوه‌های خشک مانند مویز و انجیر خشک

مواد غذایی حاوی ویتامین D

مواد غذایی حاوی ویتامین D-راسپینا کلاب

امگا 3

یکی از مغذی‌ترین مواد برای رشد و جلوگیری از ریزش مو مصرف اسیدهای چرب است. انواع دانه‌های روغنی و ماهی‌هایی همچون سالمون و ساردین سرشار از امگا 3 هستند. مصرف این نوع مواد غذایی در ایجاد رطوبت و هیدراته کردن هر چه بیشتر موها و جلوگیری از خشکی و ریزش آنها فوق‌العاده مؤثر هستند.

 

مواد غذایی حاوی امگا 3

مواد غذایی حاوی امگا 3-راسپینا کلاب

بیوتین

بیوتین از خانواده ویتامین‌های B و پیش‌نیاز تولید و ساخت کراتین در بدن است. این ویتامین متابولیسم اعصاب را بهبود بخشیده و باعث سالم و قوی شدن اعصاب و موها می‌شود. گردو، زرده تخم‌مرغ، بادام، قارچ، میوه‌ها و حبوبات حاوی مقدار زیادی بیوتین هستند. کراتین نیز از انواع پروتئین‌های بسیار ضروری در رشد موهاست. بهترین منبع غذایی برای کراتین گوشت قرمز، لبنیات و ماهی است.

 

مواد غذایی حاوی بیوتین

مواد غذایی حاوی بیوتین-راسپینا کلاب

مواد غذایی حاوی ویتامین A

ویتامین A از جمله ویتامین‌های بسیار مهم برای سلامت پوست و مو، بینایی و سیستم ایمنی است. استفاده از این ویتامین در رژیم غذایی به میزان قابل‌توجهی مانع از ریزش مو می‌شود. مواد غذایی همچون گوشت، تخم‌مرغ، لبنیات و ماهی سرشار از ویتامین A هستند.

بهتر است بدانید که مصرف بیش از حد ویتامین A باعث ایجاد مسمومیت می‌شود. به همین دلیل هیچگاه استفاده از مکمل‌های این ویتامین توصیه نمی‌شود. دریافت این ویتامین از منابع غذایی بهترین راهکار برای جبران کمبود آن در بدن است.

 

مواد غذایی حاوی ویتامین A

مواد غذایی حاوی ویتامین A-راسپینا کلاب

مواد غذایی حاوی ویتامین C

ویتامین تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن که مصرف آن برای زیبایی پوست و مو بسیار سفارش شده است. تأثیر شگفت‌انگیز ویتامین C در ساخت کلاژن برای رفع چین‌وچروک پوست به اثبات رسیده است. کمبود این ویتامین در بدن منجر به ضعف عمومی و آسیب به سلول‌های سیستم ایمنی بدن می‌شود. منابع غذایی سرشار از ویتامین C:

مرکبات

جعفری

آویشن

جوانه بروکسل

فلفل زرد

انواع توت

کلاله

مواد غذایی حاوی ویتامین C

مواد غذایی حاوی ویتامین C-راسپینا کلاب

مواد غذایی حاوی ویتامین E

ویتامین E دارای آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان ماده‌ای است که در ایجاد سلامتی پوست و مو تأثیر خارق‌العاده‌ای دارد. این ماده به‌وفور در مواد غذایی زیر وجود دارد. سلامت موهای خود را با این مواد غذایی آنتی‌اکسیدان دار تضمین کنید:

اسفناج

فندق

بادام‌زمینی

انواع بادام‌ها

آووکادو

دانه آفتاب‌گردان

گوجه‌فرنگی

مواد غذایی حاوی ویتامین E

مواد غذایی حاوی ویتامین E-راسپینا کلاب

آیا با تغییر رژیم غذایی موها زود رشد می‌کنند؟

با مصرف مواد مغذی تا حد زیادی می‌توانید از ریزش مو جلوگیری کنید. اما بهتر است در این مسیر کمی صبور باشید. به طور معمول 12 هفته طول می‌کشد تا شاهد رشد مجدد موها باشید. اگر بعدازاین مدت با رعایت نکاتی همچون عدم استفاده از سشوار و اتو مو و رعایت اصول تغذیه‌ای، هیچ تغییری در رشد موهای خود مشاهده نکردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

همچنین در این مدت سعی کنید از شامپوی مناسب استفاده کنید. نیم ساعت قبل از استحمام با انگشت آغشته به روغن بادام سر خود را ماساژ دهید. همچنین از حوله و کلاه حمام شخصی استفاده کنید. استفاده از سشوار و اتو مو را به حداقل یا صفر برسانید.

آیا با تغییر رژیم غذایی موها زود رشد می‌کنند

آیا با تغییر رژیم غذایی موها زود رشد می‌کنند-راسپینا کلاب

جمع‌بندی

رشد و ریزش مو ارتباط مستقیمی با تغذیه و مصرف مواد غذایی مقوی دارد. افرادی که از رژیم‌های غذایی غیراصولی و سفت‌وسخت پیروی می‌کنند، به دلیل عدم دریافت مواد موردنیاز سلول‌های بدن دچار ریزش مو می‌شوند.

اگر خواهان کاهش وزن بدون عوارض هستید، حتماً از یک کارشناس در این زمینه کمک بگیرید. چنانچه در طول رژیم غذایی با ریزش مو مواجه شدید، موضوع را به کارشناس تغذیه خود در میان بگذارید تا با جایگزین‌کردن مواد غذایی موردنیاز بدنتان، مشکل شما را مرتفع کند.

علاوه بر تصحیح روش تغذیه و رژیم غذایی رعایت مواردی همچون عدم سشوار کشیدن و اتو مو و نیز عدم استفاده زیاد از رنگ مو را مدنظر قرار دهید. شاید با تغییر رژیم غذایی موهای شما نازک شده‌اند و تحمل استفاده از ابزارهای حرارتی را ندارند.  

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من