وبلاگ

خواص چای ترش و لاغری

فهرست مطالب این مقاله

 چای ترش چیست؟

خواص چای ترش چنان پرتعداد بوده که اختصاص آن به چندین مورد خاص کار اشتباهی است. وقتی به بررسی این خواص می‌پردازیم، چنان آنها را شگرف می‌یابیم که تمایل داریم، چای ترش را به‌عنوان یک دم‌نوش گرم برای فصول سرد سال بر دیگر دم‌نوش‌ها ترجیح دهیم. همچنین به‌عنوان یک نوشیدنی سرد برای سرو در روزهای گرم سال نیز موردتوجه قرار دهیم. در این مطلب به بررسی انواع خواص چای ترش بر سلامتی پرداخته و از جنبه‌های مختلف این دم‌نوش محبوب را ارزیابی می‌کنیم. بدین ترتیب در قالب چند بخش به‌صورت تفکیک‌شده می‌توانید به مطالعه این خواص پرطرفدار و محبوب بپردازید و در صورت تمایل از آنها بهره‌مند شوید.

1.      بخش اول: خواص چای ترش ازنظر مواد مفید

2.      بخش دوم: خواص چای ترش برای خون و رگ‌های خونی

3.      بخش سوم: خواص چای ترش برای دستگاه گوارش

4.      بخش چهارم: خواص چای ترش برای سیستم عصبی

5.      بخش پنجم: خواص چای ترش در تناسب‌اندام

6.      بخش ششم: خواص چای ترش برای پوست و مو

در ادامه به شرح و توضیح هر بخش به‌صورت مجزا می‌پردازیم تا شناختتان در مورد چای ترش این اعجوبه طبیعت ارتقا یابد.

بخش اول: خواص چای ترش ازنظر مواد مفید

در اولین گام به معرفی خواص چای ترش ازنظر مواد عالی و معدنی موجود در این گیاه می‌پردازیم. تمامی دم‌نوش‌های طبیعی موجود به کلکسیونی از خواص شفابخش آراسته‌اند. چای ترش نیز از این مقوله مستثنا نبوده و با انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی‌اش می‌تواند، شمارا از انبوهی مشکلات و بیماری‌ها رهایی بخشد. در این بخش خواص این دم‌نوش را از باب مواد مفید آن موردتوجه قرار می‌دهیم تا خود به اهمیت این گیاه شفابخش اشراف کامل یابید.

·         اسیدهای آلی در چای ترش:

اسیدهای آلی نقش مهمی در افزایش ایمنی بدن و کاهش التهابات دارند. ازاین‌رو می‌توان بر روی خوراکی‌های حاوی چنین اسیدهایی به‌عنوان یک کاهنده امراض حساب ویژه بازنمود. چای ترش ازجمله مواد طبیعی است که 15 تا 30 درصد آن را اسیدهای آلی مانند تارتاریک، سیتریک و مالیک تشکیل داده‌اند. ازاین‌رو به‌عنوان یک تقویت‌کننده سیستم ایمنی در طب سنتی شناخته‌شده است.

·         ویتامین‌ها در چای ترش:

از خواص چای ترش می‌توان به وجود سه گروه مختلف ویتامین در آن اشاره نمود. ویتامین D، ویتامین C و ویتامین A توانسته‌اند این دم‌نوش را ازهرجهت غنی و دارای سطح بالایی از درجات درمانی قرار دهند. بدین ترتیب با مصرف آنها به بخش عمده‌ای از ویتامین‌های ضروری دست می‌یابید.

·         آنتی‌اکسیدان در چای ترش:

اگر به یک آنتی‌اکسیدان قوی نیاز دارید تا با مصرف آن از جمیع ویروس‌ها در امان بمانید، چای ترش در این عرصه نیز موفق است. این چای ثابت نموده عاری از کافئین بوده و کالری کمی دارد، ازاین‌رو مصرف منظم آن برای روزهای سرد سال به‌منظور دوری از سرماخوردگی بی‌خطر و بسیار سودمند است.

·         مواد معدنی در چای ترش:

تعداد فراوانی از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و پتاسیم به چای ترش فواید شگفت‌انگیزی بخشیده‌اند. تصور اینکه بتوان با یک فنجان از این چای تا این حد مواد مفید را به بدن وارد ساخت بسیار عالی است و هر فردی را ترغیب به استفاده از این دم‌نوش می‌سازد.

 

·         آنتی باکتریال در چای ترش:

نه‌تنها با مصرف چای ترش از ویروس‌ها در امان می‌مانید، بلکه از باکتری‌ها، انگل‌ها و میکروب‌ها نیز مصون مانده و آسیبی نمی‌بینید. خواص ضد باکتریایی این دم‌نوش چنین مزایای ارزنده‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

بخش دوم: خواص چای ترش برای خون و رگ‌های خونی

خون در تمامی بخش‌های بدن در جریان است و رسالت رساندن مواد غذایی و اکسیژن را به اندام حیاتی دارد. ایجاد کوچک‌ترین خلل و نقص در ساختار آن می‌تواند، صدمات جبران‌ناپذیری را به پیکر ما وارد سازد. ازاین‌رو پرداختن به خواص چای ترش برای خون را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا به‌ضرورت حضور آن در رژیم غذایی‌تان پی ببرید.

 

 

·         تنظیم فشارخون با چای ترش:

اگر درگیر نوسانات فشارخون هستید، چای ترش قادر است، به تنظیم و کاهش آن بپردازد. پزشکان تغذیه به‌منظور بهره‌مندی از این ویژگی‌ چای ترش آن را به‌صورت مصرف 3 روز در هفته و تا مدتی نسبتاً طولانی تجویز می‌کنند.

·         کاهش کلسترول خون با چای ترش:

کلسترول خون می‌توان زمینه‌ی بروز سکته‌های قلبی را فراهم سازد. با مصرف منظم چای ترش کلسترول بد خون کاهش‌یافته و حمله‌های قلبی نیز دور می‌شوند. بدین ترتیب خونی پاک‌تر و سالم‌تر در عروق به جریان می‌افتند.

·         گشادکنندگی رگ‌های خونی با چای ترش:

اگر به عارضه تنگ شدن جداره رگ‌های خونی مبتلا شده و در آستانه ناراحتی‌های قلبی قرار دارید با بهره‌گیری از خواص چای ترش می‌توانید، از این معضل رهایی یابید. این چای قادر است، به گشاد کردن عروق خونی بپردازد و از این باب نیز باعث کاهش فشارخون شود.

·         تنظیم قند خون با چای ترش:

قند بالا خطر احتمال ابتلا به دیابت را در افراد افزایش می‌دهد. با تنظیم و کاهش متعادل قند خون می‌توان نه‌تنها افراد را از دیابت بلکه از عواقب ناگوار آن مانند زخم پا، آسیب به شبکیه چشم و تاری دید نیز نجات داد و با این تمهید عوارض دیابت را فرونشاند.

·         کاهش چربی خون با چای ترش:

درواقع چای ترش در قالب یک چربی سوز قوی شناخته می‌شود. ازاین‌رو طبیعی است که در حذف چربی‌های خون و ممانعت از تصلب شرایین بسیار توانمند باشد. البته در نابودی چربی‌های انباشته‌شده در نواحی حساس بدن مانند قلب یا دیواره رگ‌های خونی نیز قدرتمند است.

·         بهبود کم‌خونی با چای ترش:

یکی دیگر از معجزات و خواص چای ترش برای سیستم خون‌رسانی بهبود کم‌خونی و ارتقا سطح گلبول‌های قرمز خون است. آهن موجود در این چای کمک می‌کند، خون این ترکیب حیاتی بدن به سطح قابل قبولی برسد و فقر آهن و بیماری‌های ناشی از آن به‌طور کامل برای افراد مرتفع شود.

بخش سوم: خواص چای ترش برای دستگاه گوارش

چای ترش دارای طبعی سرد و خشک است، ازاین‌رو برای افراد با طبع‌های گرم انتخابی عالی به شمار می‌رود. این گیاه بانام جامائیکا در عربستان، تایلند، چین، مکزیک و بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان ایران کشت می‌شود. طعم دلپذیر و رنگ سرخ ارغوانی‌اش برای بسیاری جذاب است. حال‌آنکه خواص بی‌نظیرش بر روی گوارش سبب شده، به دم‌نوش رایج بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شود. با مهم‌ترین خواص چای ترش برای سیستم گوارش در ادامه همراهمان باشید.

 

·         پیشگیری از یبوست با چای ترش:

یکی از خواص چای ترش مبارزه با یبوست و مشکلات دفع و بروز این دو عارضه خطرناک است. اگرچه یبوست خود به‌تنهایی مشکل‌زا است، اما به دلیل اینکه اگر درمان نشود مشکلات حادی را برای روده ایجاد می‌کند، باید در اسرع وقت برطرف گردد.

·         بهبود نفخ معده با چای ترش:

چای ترش قادر است، حرکات روده را تنظیم سازد، ازاین‌رو طبیعی است که در بهبود نفخ معده بسیار مثمر ثمر ظاهر شود. اگرچه امروزه از سوی طب سنتی دم‌نوش‌هایی مؤثر برای بهبود این عارضه وجود دارند، اما چای ترش نیز در کنار این دمنوش‌ها خواص خود را اثبات نموده است.

·         خاصیت ادرارآوری با چای ترش:

خاصیت ادرارآوری چای ترش سبب شده با مصرف آن مثانه از هرگونه مواد آلاینده پاک شود. البته بدن و خصوصاً کلیه‌ها نیز از سموم تخلیه شوند و التهاباتی که به دلیل تجمع این سموم برای بدن ایجادشده به‌راحتی فرونشانده شود.

·        درمان سوءهاضمه با چای ترش:

افرادی که از سوءهاضمه و مشکلات این‌چنینی در رنج هستند، نیز می‌توانند در کنار خواص چای ترش به بهبودی برسند. بدین ترتیب ازاین‌پس زندگی راحت‌تر و بی‌دغدغه‌تری را سپری کنند و دستگاه گوارشی با عملکرد بهینه‌تری را تجربه نمایند.

·         مبارزه با سرطان معده با چای ترش:

پلی فنول موجود در چای ترش توانایی مبارزه با سلول‌های سرطانی که منجر به سرطان معده می‌شوند را دارد. این گیاه قبل از آنکه رادیکال‌های آزاد تأثیر مخرب خود را بر روی سلول‌ها بگذارند و با این عملکرد آنها را نابود ساخته و از پیشرفت و عود بیماری جلوگیری می‌کند.

·         چای ترش ضد سنگ کلیه

با مصرف منظم و مرتب و به‌اندازه مشخص از چای ترش می‌توان امید داشت که تمامی سنگ‌ها در مسیر کلیه به‌راحتی دفع و ناراحتی‌ها از این باب فرونشانده شوند. به‌هرحال دستگاه گوارش دائماً با انواع آلودگی‌ها سروکار دارد که چای ترش توانایی زدودن و پاک‌سازی این سیستم عظیم بدن با اعضای متنوع آن را دارد.

بخش چهارم: خواص چای ترش برای سیستم عصبی

چای ترش می‌تواند به‌راحتی خستگی و عطش مفرط را فرونشانده و مانند یک مسکن به التیام ناراحتی‌های عصبی بپردازد. اثرگذاری عالی آن بر دستگاه عصبی از این گیاه دارویی مناسب برای درمان ناراحتی‌های خلق‌وخویی و نوسانات اخلاقی ساخته است. طب سنتی به خواص چای ترش اهمیت فوق‌العاده‌ای داده و از مواد مفید آن برای بهبود بسیاری از امراض کمک می‌گیرد.

 

·         چای ترش ضدافسردگی:

خاصیت ضدافسردگی چای ترش بسیار محبوب است و در سراسر دنیا به خاطر این ویژگی ارزنده شناخته‌شده است. به همین دلیل آن را یک مبارز عالی در برابر افسردگی و هرگونه ناراحتی‌های عصبی و تنش‌زا می‌دانند و به مصرف آن مبادرت می‌ورزند.

·         تسکین اعصاب با چای ترش::

پس از یک روز پرمشغله و گذراندن کوهی از استرس‌ها چای ترش می‌تواند، به تسکین اعصاب کمک نماید. به همین دلیل بهترین گزینه برای رسیدن به آرامش محسوب می‌شود. بعد از مصرف این دم‌نوش احساس آرامش، سبکی و راحتی عالی را تجربه می‌کنید.

·         خواب راحت با چای ترش::

تمامی کسانی که با اختلالات خواب مانند بی‌خوابی، کم‌خوابی و کابوس درگیر هستند با مصرف این دم‌نوش می‌توانند، خوابی عمیق‌تر با سطح کیفی عالی‌تری را تجربه نمایند. بدین ترتیب از قرص‌های شیمیایی بی‌نیاز شده و بدون واردسازی مواد مضر به آرامش توصیف‌ناپذیری دست یابند.

·         کاهش استرس اکسیداتیو با چای ترش::

استرس اکسیداتیو که براثر فعالیت شدید پیش می‌آید را نیز می‌توان در سایه خواص چای ترش فرونشاند و گروه ورزش‌کاران را از معضلات آن مانند انواع التهابات نجات داد. افرادی که در برهه‌ای از زندگی به‌صورت اتفاقی با این استرس‌ها دست‌به‌گریبان می‌شوند، نیز قادر هستند از فواید این چای در بازگشت سلامتی‌شان بهره ببرند.

·         تسکین گرفتگی عضلات با چای ترش::

اگر به دلیل استرس دچار گرفتگی عضلات شده‌اید یا فعالیت شدید و ناگهانی چنین مشکلی را برای شما ایجاد نموده با چای ترش به بهبود آن بپردازید. چای ترش در خاموش ساختن هرگونه ناراحتی‌های عضلانی و ماهیچه‌ای توانا است و کمک می‌کند تا بدنی آماده‌تر داشته باشیم.

بخش پنجم: خواص چای ترش در تناسب‌اندام

اگر به تناسب‌اندام فکر می‌کنید و تا حال انواع معجون‌ها را امتحان کرده ولی آن نتیجه مدنظر را به دست نیاورده‌اید با خواص چای ترش به آرزوی خود که اندامی ایده‌آل است، خواهید رسید. با ذکر فواید این چای در کاهش وزن خود به دلایل نتیجه‌بخش بودن آن درروند لاغری پی می‌برید. در کنار این مزایای است که چای ترش به یکی از ارکان اصلی تغذیه علاقه‌مندان به تناسب‌اندام و فیتنس در سراسر جهان تبدیل‌شده است.

·         کاهش اشتها با چای ترش:

اشتهای کاذب مشکل عمده افراد درگیر با اضافه‌وزن است. حال‌آنکه فیبر موجود در چای ترش می‌تواند، این اشتها را مهار نموده و شمارا در آستانه تناسب‌اندام قرار دهد. کنترل میزان مواد غذایی ورودی به بدن، بهترین راهکار برای کاهش وزن به شمار می‌رود.

·         افزایش سوخت‌وساز بدن با چای ترش::

چای ترش با افزایش متابولیسم و سوخت‌وساز بدن یک تیر به سمت هر آنچه چربی در بدن است، نشانه رفته و آنها را از بدن می‌راند. به همین دلیل است که از خواص چای ترش به تناسب‌اندام نیز یاد می‌شود. کاهش اشتها ازیک‌طرف و سوزاندن کالری‌های انباشته‌شده در بدن از سوی دیگر، تضمین‌کننده یک تناسب‌اندام سریع و فوری هستند.

 

·         هضم بهتر غذا با چای ترش::

گاهی هضم ناقص غذا سبب می‌شود، این مواد در بدن انباشته‌شده و زمینه بروز التهابات و چاقی را ایجاد سازند. حال‌آنکه چای ترش با افزایش ترشح اسید معده دیر هضم‌ترین مواد غذایی را نیز به‌سرعت هضم نموده و از انباشت آنها در بدن جلوگیری می‌کند. فرآیند هضم بهتر به‌سلامتی کامل دستگاه گوارش نیز کمک شایانی می‌کند.

·         کاهش جذب کربوهیدرات‌ها با چای ترش::

بدن به‌طور طبیعی پس از ورود کربوهیدرات‌ها به ترشح هورمون آمیلاز هضم‌کننده کربوهیدرات‌ها می‌پردازد. این در حالی است که چای ترش با مهار و کاهش ترشح این هورمون اجازه هضم را از کربوهیدرات‌ها گرفته و همین امر نیز سبب می‌شود که افراد به سمت چاقی نرفته و در صورت اضافه‌وزن نیز به‌مرور به وزن ایده‌آل خود برسند.

بخش ششم: خواص چای ترش برای پوست

اگرچه خواص چای ترش بسیار گسترده‌تر از این مواردی است که ذکر نمودیم، اما ما سعی‌مان بر این بوده تا مهم‌ترین این فواید را در این مطلب گرد هم جمع کنیم. در انتهایی‌ترین بخش این مطلب نیز قصد داریم، باب خواص چای ترش برای پوست سخن گفته تا اطلاعاتتان را در مورد این گیاه کم‌نظیر و هدیه ناب طبیعت افزایش یابد.

·         کاهش التهاب و خارش پوستی با چای ترش:

به‌هرحال همگان چای ترش را یک ماده ضدالتهابی قوی برمی‌شمارند. ازاین‌رو طبیعی است که اثرات شگرفی درزمینه‌ی کاهش التهاب‌ها و خارش‌های پوستی نیز از خود بر جای بگذارد. مصرف منظم این خوراکی شمارا به پوستی صاف و درخشان و عاری از هرگونه قرمزی، التهاب و خارش می‌رساند.

·         از بین بردن لک‌ها با چای ترش:

اگر به از بین بردن لک‌های پوستی خود با روشی غیرتهاجمی و سودمند می‌اندیشید، یکی از خواص چای ترش مبارزه بالک‌های پوستی است. به‌هرحال پوست بافتی زنده است که در صورت مراقبت و تغذیه صحیح طراوت و نشاط خود را تا مدت طولانی بهتر حفظ می‌کند.

·         کاهش چین‌وچروک با چای ترش:

به‌جای اینکه به سمت بوتاکس و عمل‌های زیبایی پوست و مخاطرات آن بروید، چای ترش را به رژیم غذایی خود افزوده و در سایه آن هرگونه چین‌وچروک پوستی را از خود مرتفع سازید. این چای کمک می‌کند تا جوان‌سازی پوست انجام‌شده و پوست دیرتر درگیر پرسه پیری گردد.

·         رطوبت و آب‌رسانی به پوست با چای ترش:

یکی از مهم‌ترین خواص چای ترش هیدراته نمودن پوست به مدد رطوبت و آب‌رسانی به این عضو مهم است. به همین دلیل بوده که حتی افراد باپوست‌های خشک نیز بعد از مصرف این چای نرمی و لطافت باورنکردنی را در پوست خود احساس می‌کنند و نشاط ازدست‌رفته را بازمی‌یابند.

·         افزایش گردش خون در پوست با چای ترش:

افزایش گردش خون برای هر عضوی می‌تواند سودمند باشد، چه برسد به پوست این لایه‌نازک و ظریف که بافتی بسیار حساس و شکننده دارد. بدین ترتیب اگر تمایل دارید تا سال‌های پیری از پوست جوان خود لذت ببرید، مصرف منظم چای ترش را به‌منظور تسریع گردش خون هرگز فراموش نکنید.

 

 

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من