وبلاگ

تأثیر مصرف الکل بر چاقی

فهرست مطالب این مقاله

تأثیرات منفی الکل بر کبد، مغز، قلب، لوزالمعده و … غیرقابل‌انکار است اما تأثیر مصرف الکل بر چاقی موضوعی است که بحث‌های مختلفی پیرامون آن صورت می‌گیرد. الکل مانند دیگر مواد غذایی در بدن عمل‌نکرده و سوخت و سازی کاملاً متفاوت را از خود بروز می‌دهد. همین امر سبب شده باورهای متفاوتی از این نوشیدنی در اذهان عموم ایجاد شود که بسیاری از آن‌ها صحیح و تعداد دیگری اشتباه می‌باشد.

به‌هرحال آنچه در مورد این خوراکی حتمی بوده، اعتیادی است که افراد پس از مصرف، درگیر آن می‌شوند و همین استفاده بی‌رویه و افراط گونه در آشامیدن این نوشیدنی سبب می‌شود تا اثرات آن در بدن چندین برابر ظاهر گردد. در ادامه بیشتر باب این نوشیدنی و تأثیر مصرف الکل بر چاقی سخن گفته و ابعاد مختلف آن را رمزگشایی می‌کنیم.

 

تأثیر مصرف الکل بر چاقی

تأثیر مصرف الکل بر چاقی-راسپینا کلاب

 

نحوه سوخت‌وساز الکل در بدن:

آنچه از باب میزان کالری الکل در نقدهای پزشکی برمی‌آید، این نوشیدنی را حتی از چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، قندها و … نیز پرکالری‌تر می‌دانند. ولی برخلاف انتظارات پس از هضم این ماده غذایی انرژی مضاعفی در بدن تولید نمی‌شود. این امر به دلیل بهره کم الکل از مواد مغذی و حتی نزدیک به صفر این آشامیدنی است که سبب بروز چنین واکنشی در بدن می‌گردد. درواقع الکل یک ماده غذایی فقیر محسوب شده که هیچ انرژی و ماده سودمندی را به بدن وارد نساخته و در مقابل برای هضم، به انرژی چندین برابر خوراکی‌های دیگر نیاز دارد.

ازاین‌رو باآنکه الکل نسبت به سایر دسته‌های غذایی دارای کالری بیشتری است، اما در عمل مصرف‌کننده را با ضعف، سستی و بی‌حالی به دلیل کمبود انرژی مواجه می‌سازد. با این توصیفات الکل به روش‌های مختلف باعث چاقی در افراد می‌شود که بروز بسیاری از آن‌ها به دلیل تأثیرات غیرمستقیم این ماده بر بدن هستند. در ادامه این مطلب از چگونگی تأثیر مصرف الکل بر چاقی بیشتر سخن می‌گوییم.

نحوه سوخت‌وساز الکل در بدن

نحوه سوخت‌وساز الکل در بدن-راسپینا کلاب

 

چگونگی تأثیر مصرف الکل بر چاقی:

اگرچه الکل را ماده‌ای پرکالری می‌دانند که این امر باید به‌صورت طبیعی باعث چاقی افراد شود. ولی از طرفی به دلیل انرژی فراوانی که برای سوخت‌وساز می‌طلبد، درواقع ورود این کالری اضافه را خنثی می‌سازد. با این رویکرد تأثیر مصرف الکل بر چاقی به چه صورت است و چرا ادعا می‌شود افراد بعد از مصرف این آشامیدنی در معرض اضافه‌وزن قرار می‌گیرند.

همان‌طور که اشاره نمودیم افزایش وزن در اثر مصرف الکل دلایل متعددی دارد که برخی مستقیم و بعضی دیگر غیرمستقیم هستند. برای نمونه به ذکر تعدادی از آن‌ها بسنده می‌کنیم.

 

چگونگی تأثیر مصرف الکل بر چاقی

چگونگی تأثیر مصرف الکل بر چاقی-راسپینا کلاب

·         وجود کالری بالا:

الکل خود به‌تنهایی حاوی حجم غیرقابل‌تصوری کالری است و اگرچه آن را با وا‌داشتن بدن به سوخت‌وساز فراوان دفع می‌کند. ولی تصور کنید بدن فردی توانایی چندانی در هضم این ماده نداشته یا فرد به‌کرات از الکل مصرف نماید که این امر یعنی حبس این حجم فراوان کالری در بدن که مسلماً سبب چاقی فرد خواهد شد.

·         مواد افزودنی و ترکیبات:

الکل به تعداد فراوانی مواد افزودنی و ترکیبات قندی بسیاری آغشته می‌شود که این مواد نیز تأثیر مصرف الکل بر چاقی را دوچندان می‌سازند. در این حالت حتی اگر الکل را نیز حاوی کالری ندانیم این مواد به‌تنهایی برای بروز چاقی کافی هستند.

·         روان‌گردان:

الکل در دسته یک روان‌گردان قرار می‌گیرد، این بدان معنی است که با مصرف آن فرد تغییر محسوسی در متابولیسم بدن خود احساس کرده و باآنکه هیچ ماده غذایی باارزشی دریافت نکرده، احساس سیری یا گرسنگی کاذبی دارد. با طولانی شدن این پروسه مسلماً مخاطرات یکی پس از دیگری به سراغ افراد آمده که ابتدایی‌ترین آن اضافه‌وزن یا کاهش وزن شدید است.

·         تحریک‌کننده اشتها:

الکل با تحریک اشتها در افراد فرد را به سمت مصرف بیشتر مواد غذایی به‌صورت ناخواسته سوق می‌دهد که این موضوع باعث ایجاد عادات بدغذایی در فرد شده و کم‌کم نشانه‌های چاقی در فرد هویدا می‌گردد که البته فرد در مهار آن نیز اختیاری از خود ندارد.

·         عدم خویشتن‌داری:

عدم خویشتن‌داری و تمایل به سمت مصرف خوراکی‌های ناسالم و عدم تمرکز بر روی انتخاب غذای سالم نیز از تأثیر مصرف الکل بر چاقی نشأت می‌گیرد که نمی‌توان انکار کرد. ازاین‌رو الکل علاوه بر اینکه تحریک‌کننده اشتها است، تفکر منطقی را نیز از افراد صلب نموده و اختیار را در انتخاب غذا از آن‌ها می‌گیرد. با این تفاسیر فرد مصرف‌کننده برای مهار خود از خوردن برخی غذاها با مشکل روبرو شده و کنترلی بر روی خود ندارد.

·         تخریب سیستم عصبی مرکزی:

الکل با تخریب سیستم عصبی مرکزی سبب ارسال پیغام‌های سیری و گرسنگی کاذبی به سمت مغز شده و فرد را به سمت مصرف بی‌رویه یا عدم تمایل به‌صرف غذا سوق می‌دهد. در حالت کلی عملکرد صحیح بدن را مختل ساخته و تأثیر قابل‌توجهی بر اضافه‌وزن یا سوءتغذیه می‌گذارد.

 

تخریب سیستم عصبی مرکزی-راسپینا کلاب

·         عدم تعادل در سطح قند خون:

الکل با برهم زدن تعادل قند خون سبب بروز علائم چاقی می‌شود. هر ماده غذایی که چنین تأثیری ناخوشایندی را بر بدن داشته باشد، باعث اضافه‌وزن می‌شود. حال‌آنکه الکل به‌سرعت در فرد وابستگی ایجاد نموده و همین امر مصرف اعتیاد بار آن را ایجاد می‌سازد. ازاین‌رو تأثیرات منفی الکل چند صد برابر مواد خوراکی دیگر ظاهر می‌شود.

·         جلوگیری از هضم و جذب مواد مغذی در روده‌ها:

الکل مانع هضم و جذب مواد غذایی مقوی در بدن شده و خود جایگزین آن‌ها می‌شود. البته در بسیاری موارد نیز گزارش‌هایی مبتنی بر فعال شدن غیرطبیعی آنزیم‌های گوارشی و ایجاد پانکراتیت نیز اعلام‌شده که همگی تأثیرات مخربی بر تناسب‌اندام و سلامتی کلی فرد دارند.

·         محدودسازی تجزیه چربی‌ها:

مشروبات الکلی با محدود ساختن تجزیه چربی‌ها و سوختن گلوکز و اسیدهای چرب و عدم تبدیل آن‌ها به انرژی مصرفی بدن، زمینه‌ی تجمع و انباشت آن‌ها را به‌صورت چربی در بدن فراهم می‌سازند. ازاین‌رو به‌صورت مطمئن می‌توان گفت الکل هرچه با مواد غذایی غنی‌تر از کالری و چربی مصرف شود، این تجمع چربی را با شدت بیشتری نشان می‌دهد.

تأثیرات مشروبات الکلی مختلف بر چاقی:

تمامی مشروبات الکلی شیرین مانند لیکور، شراب سنگین، آب جو و … تأثیرات ناخوشایندی بر فرم بدن و تناسب‌اندام دارند. افرادی که به مقوله زیباشناسی اندامشان اهمیت می‌دهند باید بدانند، شکر موجود در الکل به‌سرعت در بدن به‌صورت بافت چربی ذخیره می‌شود، بدین ترتیب تأثیر مصرف الکل بر چاقی در این نوع خاص غیرقابل‌انکار است.

حال در مقابل بسیاری به سمت الکل‌های فاقد شکر مانند ودکای خشک، کنیاک، ویسکس، براندی و … رفته و گمان می‌کنند این نوشیدنی‌ها به دلیل عدم وجود قند تأثیر چندانی بر چاقی ندارند. حال‌آنکه از تأثیر فراوان این آشامیدنی‌ها بر تحریک اشتها نمی‌توان صرف‌نظر نمود و بدین ترتیب آن‌ها را عاملی برای چاقی به شمار نیاورد.

 

تأثیرات مشروبات الکلی مختلف بر چاقی

تأثیرات مشروبات الکلی مختلف بر چاقی-راسپینا کلاب

در اینجا شاید بیشترین روی صحبت ما با آبجو این نوشیدنی پرطرفدار دورهمی‌های رسمی علاقه‌مندان به مشروبات باشد که به‌راستی نوع غلیظ آن حاوی حجم بالایی قند چاق‌کننده بوده و در کنار آن قدرت فوق‌العاده‌ای برای تحریک اشتها دارد. در اینجا دو نوع خاص بانام شراب قرمز خشک و شراب سفید خشک نیز مطرح‌شده که بسیاری ادعا دارند،

برعکس نمونه‌های دیگر عمل نموده، یعنی حاوی عناصری مفید برای لاغری هستند، اما این دو نوع خاص نیز در صورت افراط اثرات مخرب خود را نشان داده و نکات منفی بهداشتی چون تحریک اشتهای کاذب، مشکلات عصبی و … را از خود بروز می‌دهند.

تأثیر مصرف الکل بر سلامت اعضای مختلف بدن:

بسیاری نگران تأثیر مصرف الکل بر چاقی هستند حال‌آنکه این نوشیدنی نه‌تنها سبب بروز چاقی مفرط در بدن شده، بلکه حیات و سلامتی دیگر اعضای مهم بدن را نیز به خطر می‌اندازد. این تأثیرات به‌گونه‌ای زیان‌بار است که گاهی زندگی اعضای بدن را با نابودی کامل مواجه می‌سازد. بعضی از این اثرات مخرب الکل بر بدن را باهم مرور می‌کنیم.

 

تأثیر مصرف الکل بر سلامت اعضای مختلف بدن

تأثیر مصرف الکل بر سلامت اعضای مختلف بدن-راسپینا کلاب

·        مصرف الکل و کاهش عضله سازی:

الکل با ایجاد مانع در برابر سنتز مناسب پروتئین در بدن زمینه‌ی کاهش رشد عضلات را فراهم ساخته و به‌مرور فرد را با ضعف در عضلات مواجه می‌سازد. افراد مختلف و خصوصاً ورزشکاران به‌منظور داشتن عضلاتی قوی به پروتئین نیاز وافر دارند که الکل با جایگزین شدن به‌جای این ماده مغذی، در هضم و جذب پروتئین‌ها مداخله نموده و سبب انجام ناقص این فرآیند در بدن می‌شود. ازاین‌رو افراد معتاد به این نوشیدنی را با رشد ضعیف ماهیچه‌ها مشاهده می‌کنیم.

·        مصرف الکل و ابتلا به انواع سرطان:

تأثیر مصرف الکل بر چاقی غیرقابل‌انکار است، بدین ترتیب اگر به دلیل این تأثیر ناگوار به ترک این ماده روی نمی‌آورید از ترس ابتلا به سرطان‌هایی چون مری، معده، سینه، سر و گردن و … باید هرچه سریع‌تر مصرف این آشامیدنی را متوقف سازید.

·       مصرف الکل و  تغییر خلق‌وخوی:

الکل توانایی تأثیر بر خلق‌وخوی افراد را داشته و آن‌ها را به سمت کج‌خلقی، پرخاشگری، بی‌حوصلگی و … مایل می‌سازد. ازاین‌رو تأثیرات مخرب این ماده غذایی تا حدی است که در قیاس با لذت گذرای آن هر فرد عاقلی را از مصرف آن بازمی‌دارد.

·        مصرف الکل و نداشتن تمرکز:

نداشتن تمرکز خود به‌تنهایی مسئله‌ساز است، حال‌آنکه تأثیر این حالت روانی ناگوار بر روی تمامی فعالیت‌های دیگر فرد سبب می‌شود، به‌راستی تجربه یک زندگی عادی و عاری از مشکلات از افراد صلب شود و فرد را برای انجام کوچک‌ترین فعالیت‌های روزمره‌اش با مخاطرات فراوانی روبرو سازد.

·        مصرف الکل و افزایش فشارخون:

فشارخون بالا مادر تمامی بیماری‌ها است، بنابراین فرد با دچار شدن به آن از دریافت دیگر امراض نیز ایمن نیست. بدین ترتیب می‌توان گفت، هرروز و هر بار که به مصرف این آشامیدنی مضر می‌پردازد، یک گام به بیماری‌ها نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.

·       مصرف الکل و  عدم تنظیم ضربان قلب:

افرادی که به مصرف مکرر الکل روی می‌آورند، گاهاً نگران تأثیر مصرف الکل بر چاقی هستند، اما از این موضوع غافل بوده که این ماده تأثیرات مخربی بر قلب و سیستم گردش خون نیز گذاشته و آن‌ها را در معرض سکته قلبی و مغزی قرار می‌دهد. اگر با آشامیدن الکل متوجه برهم خوردن تنظیم ضربان قلب خود می‌شوید، این یک هشدار بوده که باید آن را جدی بگیرید.

مصرف الکل و  عدم تنظیم ضربان قلب

مصرف الکل و  عدم تنظیم ضربان قلب-راسپینا کلاب

·       مصرف الکل و  بروز مشکلات کبدی:

مشکلات کبدی مانند کبد چرب، هپاتیت الکلی و سیروز کبدی در انتظار مصرف‌کنندگان الکل این ماده مضر و زیان‌بار است. کبد عضوی است که در سوخت‌وساز مشروبات الکلی نقش کلیدی داشته و به‌صورت مستقیم در پروسه هضم دخالت دارد. ازاین‌رو بیشترین و سنگین‌ترین درعین‌حال بدترین تأثیرات را از این نوشیدنی دریافت می‌کنید.

·        مصرف الکل و تخریب سیستم دفاعی بدن:

مشروبات الکلی با حمله به سیستم دفاعی بدن سبب تخریب آن می‌شوند که این امر در طولانی‌مدت بروز مشکلات جدی‌تری را کلیک می‌زند. بیماری‌ها، عفونت‌های مختلف و ضعف در برابر ویروس‌ها و آلودگی‌های محیطی همگی از عوارض ناکارآمدی یک سیستم دفاعی قدرتمند است که باید سریع‌تر به فکر تمهیدی سودمند برای رفع آن بود.

·       مصرف الکل و  مشکلات دیابتی:

ترک الکل به‌منظور ممانعت از ایجاد مشکلات دیابتی و عوارض هولناک آن در بدن یک ضرورت غیرقابل‌اجتناب است. افرادی که با سوءمصرف الکل درگیر هستند، چندین برابر افراد عادی در معرض ابتلا به دیابت و مخاطرات آن می‌باشند. بدین ترتیب به جهت ترک الکل باید هرچه سریع‌تر یک اقدام جدی را صورت داد.

·        مصرف الکل و ناباروری:

بسیاری از تأثیر مصرف الکل بر چاقی صرف‌نظر نموده و به آن با چشم یک بیماری هولناک نمی‌نگرند، ازاین‌رو در صورت اضافه‌وزن بازهم به مصرف آن مبادرت می‌ورزند. ولی به‌راستی می‌شود از تأثیر منفی الکل بر باروری نیز با بی‌توجهی گذشت و اثرات مشهود الکل بر ناباروری را انکار ساخت.

·      مصرف الکل و احساس خستگی مفرط و ضعف:

از دیگر اثرات سوء الکل احساس خستگی همیشگی و بی‌حالی مفرط است که تا فرد به ترک این ماده فکر نکند، این علائم قصد رفتن را ندارند. افرادی که تازه به این ماده روی آورده‌اند، حتماً متوجه می‌شوند که دیگر مانند سابق پرانرژی و پرنشاط نبوده روزبه‌روز که بر تعداد دفعات این مصرف می‌افزایند، این علائم با شدت بیشتری خود را نشان می‌دهد.

·       مصرف الکل و التهاب پوشش معده:

الکل حجم اسید معده را افزایش داده ازاین‌رو طبیعی است که التهاب غشای و پوشش معده در چنین افرادی رخ نشان دهد. چنین افرادی گاهاً با تحریک همیشگی معده دست‌وپنجه نرم کرده و تنها راه بازگشتشان به‌سلامتی، ترک استفاده این ماده مضر است.

حجم مجاز مصرف الکل به‌منظور پرهیز از چاقی:

بسیاری تأثیر مصرف الکل بر چاقی را به حجم‌های بالای آن اختصاص داده و در اندازه‌های محدود بروز چنین مشکلی را شدنی نمی‌دانند. برای این دست افراد باید گفت مصرف مشروبات حتی در اندازه یک فنجان کوچک نیز سبب بروز اختلال در هماهنگی، ضعف در قضاوت، مشکلات حافظه، کند شدن واکنش و … شده و در اندازه‌های فراوان موجب بروز بیماری‌های حادتری می‌گردد. دلیل این موضوع جذب سریع الکل توسط بدن و وارد شدن فوری آن به خون و سیستم رگ‌ها است. این امر وارد شدن این ماده به بافت‌ها را تسریع بخشیده، ازاین‌رو این ماده در مدت‌زمان محدودی در بین تمامی اعضای بدن توزیع می‌شود و اثرات مخرب خود را بر تک‌تک اعضای می‌گذارد.

 

حجم مجاز مصرف الکل به‌منظور پرهیز از چاقی

حجم مجاز مصرف الکل به‌منظور پرهیز از چاقی-راسپینا کلاب

 

با این توضیحات شاید بتوان گفت، تأثیر این ماده بر چاقی در عین خطرناکی، پیش‌پاافتاده‌ترین معضل آن بوده و تهدید سلامت جسمانی و روانی مصرف‌کننده و ماندگاری اثرات آن تا مدت‌ها از معضلاتی است که نمی‌توان از کنار آن‌ها با بی‌تفاوتی گذر نمود. شما هر چه بر تعداد دفعات و حجم مصرف خود بی افزایید؛ علائم و تأثیر مصرف الکل بر چاقی و سلامتی را با عمق و شدت و آشکاری بیشتری تجربه می‌کنید.

تأثیرات فراوان این ماده بر بدن به حدی است که مصرف‌کنندگان مایل به ترک را ناچار می‌سازد، برای رسیدن به هدف خود به کلینیک‌های ترک الکل مراجعه نمایند. وابستگی به الکل به دلیل تأثیرات روانی و جسمی، چنین افرادی را نیازمند دریافت خدمات درمانی خاص و زیر نظر روان‌پزشکان متخصص به‌منظور دریافت خدماتی مانند اعصاب شناختی، رفتاردرمانی، ایمپلنت و … به‌منظور کاهش میل به مصرف و عدم بازگشت فرد بدان می‌نماید.

آیا عوارض و تأثیر مصرف الکل بر چاقی بعد از ترک قابل رفع شدن است؟

با تمامی عوارض خطرناکی که حول مصرف الکل ذکر نمودیم اما خوشبختانه با کنار گذاشتن آن و جایگزینی نوشیدنی‌های مفید می‌توان بر تأثیر مصرف الکل بر چاقی و مشکلات پیرامون آن فائق آمده و سلامتی را مجدداً به بدن بازگرداند. در این میان آنچه مهم است، انتخاب روشی اصولی برای ترک این ماده است تا به بهانه دور شدن از مضرات الکل در دام بیماری‌های دیگر به ناخواسته گرفتار نشوید.

با شیوع بالای بیماری‌ها در مصرف‌کنندگان الکل به‌گونه‌ای که هرکدام از این افراد حداقل به یک یا دو بیماری مانند افسردگی، ناراحتی قلبی، تشنج، آسیب‌های عصبی و … مبتلا شده‌اند، ضرورت پرهیز از نزدیک شدن و ترک زودهنگام آن را می‌رساند. در صورت اقدام سریع عوارض سوء قابل‌درمان و بهبود هستند که افراد درگیر باید از این موضوع نیز مطلع شوند. به‌راستی الکل می‌تواند طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها را در بدن ایجاد نماید که آگاهی بخشی در مورد آن‌ها تا حد زیادی بر اجتناب افراد به این ماده تأثیر مثبت می‌گذارد.

مدت‌زمان ماندگاری الکل در بدن:

مدت‌زمان ماندگاری الکل در بدن افراد بستگی به مؤلفه‌های مختلفی دارد، یعنی افراد با شرایط جسمی گوناگون مدت‌زمان متفاوتی را طی می‌کنند تا این ماده از بدنشان خارج شود. در حالت معمول 10 درصد از این مشروبات توسط تعریق، ادرار و تنفس از بدن خارج‌شده، اما مابقی بسته به عوامل مختلف ماندگاری متفاوتی دارند.

·         میزان الکل موجود در مشروبات:

هرچه درصد الکل موجود در مشروبات بیشتر باشد، سرعت دفع این مواد از خون کندتر بوده و بدن به مدت‌زمان بیشتر باب این موضوع نیاز دارد.

مدت‌زمان ماندگاری الکل در بدن-راسپینا کلاب

·         جنسیت مصرف‌کننده:

بدن خانم‌ها به نسبت آقایان در برابر حذف این ماده از خون ناتوان‌تر عمل نموده، ازاین‌رو الکل با مدت‌زمان بیشتری که در خون خانم‌ها باقی می‌مانند، تأثیرات بد خود را در خانم‌ها بیشتر ظاهر می‌کند. بدین ترتیب تأثیر مصرف الکل بر چاقی برای خانم‌ها به‌مراتب شدیدتر است.

·         شاخص توده بدنی:

اگر فردی دارای شاخص توده بدنی کمتر و وزن پایین‌تری باشد، با احتمال ماندگاری بیشتر الکل در خونش روبرو می‌باشد. این در حالی است که بدن افراد قوی‌هیکل‌تر کمتر در مقابل صدمات ناخوشایند الکل و نوشیدنی‌های این‌چنینی واکنش نشان می‌دهد.

·         تداخل دارویی:

کسانی که ناچارند برای برخی از بیماری‌های خود به مصرف دارو روی‌آورند با کاهش سرعت متابولیسم الکل در بدنشان مواجه بوده و با ماندگاری طولانی‌مدت و همچنین عوارض ناخوشایند آن باید زمان بیشتری دست‌به‌گریبان باشند.

·         شرایط سنی:

نوجوانان و افراد زیر 18 سال با سرعت سوخت‌وساز سریع‌تر و افراد در محدوده 25 سال با سرعتی به‌مراتب کمتر و گروه سنی 35 سال به بالا با ماندگاری بیشتر الکل در خونشان درگیر هستند. ازاین‌رو هرچه بر سن افراد افزوده شود، مخاطرات این ماده بر بدن نیز بیشتر و بیشتر می‌گردد.

روش‌های حذف اثرات نامطلوب الکل بر بدن:

الکل یک سری اثرات زودبازده و تعدادی اثرات بلندمدت بر بدن داشته که به‌منظور خنثی‌سازی آن‌ها می‌توان از شگردهای مختلفی کمک گرفت تا اثرات این ماده را تا حد امکان خنثی ساخت. ما در این بخش به معرفی این راهکارها می‌پردازیم تا در صورت سوءمصرف الکل توانایی از بین بردن اثرات نامطلوب این ماده را داشته باشید.

·         مصرف آب‌میوه‌ها و سبزی‌ها:

اگر تمایل دارید تا تأثیر مصرف الکل بر چاقی و سلامتی را تا حد امکان خنثی نمایید، آب‌میوه‌ها و سبزی‌ها در این راستا به شما کمک می‌نمایند و سبب می‌شوند، الکل هرچه سریع و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بدن شما دفع شوند. در این راستا آب‌میوه‌هایی چون آب‌پرتقال، آب هویج، آب گریپ‌فروت و ترکیباتی چون آب کرفس با خیار و اسفناج یا آب مرکبات با عسل یا آب کلم سبز با کرفس، تره و گلابی از بهترین گزینه‌ها در چنین زمان‌هایی هستند.

·         استراحت و خواب کافی:

به‌محض مصرف الکل و احساس کسلی، بی‌قراری و ناآرامی سعی کنید، حداقل مدت‌زمانی حدوداً بین 4 تا 5 ساعت بخوابید. این خواب کافی انرژی ازدست‌رفته شمارا بازگردانده و قوای تحلیل رفته‌تان را بازسازی می‌نماید.

·         نوشیدن مایعات مفید:

مهم‌ترین نوشیدنی که در این زمان می‌تواند به شما کمک کند آب است. این ماده با رقیق کردن الکل ازیک‌طرف سبب خنثی‌سازی اثرات مضر الکل شده و از سوی دیگر به جبران کمبود آب که به دلیل مصرف الکل بر بدن عارض شده می‌پردازد. الکل در بدن باعث تعریق فراوان شده و با حذف آب از بافت‌های بدن خود جایگزین این ماده حیاتی می‌شود.

به دلیل همین سرعت‌بالای جذب است که تأثیر مصرف الکل بر چاقی را بسیار دانسته و به ترک آن توصیه می‌کنند. آب با تسریع سرعت متابولیسم و هضم الکل به خارج شدن آن از بدن کمک شایانی نموده و خود مجدداً جایگزین الکل در بافت‌های بدن می‌شود و یک چرخه مطلوب را ایجاد می‌نمایند.

 

نوشیدن مایعات مفید-راسپینا کلاب

·         مصرف دم‌نوش‌های مختلف:

دم‌نوش‌ها علاوه بر اینکه حاوی مقدار فراوانی آب هستند، از طرفی خاصیت آرامش بخشی داشته، ازاین‌رو در خنثی‌سازی اثرات مشروبات خوب عمل می‌کنند. در این راستا دم‌نوش زنجبیل بالاترین اثربخشی را از خود نشان داده و اثرات خماری بعد از نوشیدن این مشروبات را نیز محو می‌سازد.

·         مصرف خوراکی‌های نشاسته‌ای:

به‌هرحال بعد از هر بار استفاده از مشروبات الکلی ضعف شدید بر بدن فرد عارض می‌شود که برای جبران انرژی ازدست‌رفته و ممانعت از تحلیل عضلانی باید به مصرف مقدار فراوانی خوراکی‌های نشاسته‌دار روی آورد. این خوراکی‌ها زودهضم بوده و بر معده فشار مضاعفی وارد نساخته و در بازگردانی قوای ازدست‌رفته توانمند هستند.

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من