وبلاگ

برترین خواص لیموترش که نمی دانستید!

فهرست مطالب این مقاله

خواص لیموترش

برترین خواص لیموترش که نمی دانستید! لیموترش میوه‌ای درختی از خانواده مرکبات است. طبیعت این میوه سرد و خشک بوده و سرشار از آنتی‌اکسیدان است. لیموترش، از جمله میوه‌هایی است که به دلیل وجود خواص و فواید زیاد برای بدن، از تمام قسمت‌های آن یعنی آب، پالپ، برگ و پوست آن مورداستفاده قرار می‌گیرد.

لیموترش میوه‌ای گرمسیری است و به رنگ‌های زرد و سبز از درختی همیشه سبز در آسیا یافت می‌شود. درختان این میوه فوق‌العاده مغذی، در تمام فصول سال گل می‌دهند. این میوه به شکل بیضی بوده و بهترین شکل آبدار آن در فصول پاییز و زمستان است. در ادامه مقاله همراه ما باشید تابرترین خواص لیموترش که نمی دانستید! آشنا شوید.

خواص لیمو ترش

خواص لیمو ترش-راسپینا کلاب

ارزش غذایی و ترکیبات موجود در لیموترش

وجود 6 درصد اسیدسیتریک در ترکیب میوه لیمو، باعث می‌شود که مزه آن ترش شود. از دیگر مواد مفید موجود در لیموترش وجود انواع ویتامین‌ها و فیبرهاست. وجود مواد متنوع و زیاد باعث شده از لیموترش به‌عنوان میوه‌ای معجزه‌آسا در درمان انواع بیماری‌ها استفاده شود.  

ویتامین‌های C، اسیدفولیک، ویتامین‌های خانواده بیوتین مانند ویتامین‌های B1، B2،B3، B5 و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، کربوهیدرات و قندهای مفید و اسیدهای چرب و پروتئین از دیگر مواد موجود در لیموترش هستند. فلانوئیدها نوعی آنتی‌اکسیدان هستند که در ترکیب لیموترش به‌وفور یافت می‌شوند. تأثیر این ماده در درمان انواع سرطان‌ها به اثبات رسیده است.

ارزش غذایی و ترکیبات موجود در لیموترش

ارزش غذایی و ترکیبات موجود در لیموترش-راسپینا کلاب

خواص لیموترش برای بدن

1.    بهبود عملکرد دستگاه گوارش با لیموترش

وجود اسیدیته طبیعی در لیموترش، حرکات روده‌ای و فرایند هضم غذا را تسریع می‌بخشد. لیموترش با افزایش ترشح بزاق دهان منجر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، معده و رفع یبوست می‌شود. اضافه‌کردن چند قطره آب لیموترش به آب مقطر و مصرف مداوم آن، برای درمان زخم معده تجویز می‌شود. درمان سوءهاضمه و ریفلاکس معده از جمله تأثیرات دیگر لیموترش بر سیستم گوارش هستند. مصرف روزانه آب لیموترش روشی کارآمد در درمان و ازبین‌بردن کرم روده است.

 

بهبود عملکرد دستگاه گوارش با لیموترش

بهبود عملکرد دستگاه گوارش با لیموترش-راسپینا کلاب

2.    جوان‌سازی پوست و رفع چین‌وچروک با لیموترش

پوست صورت روزانه در معرض انواع آلودگی‌ها و اثرات منفی نور خورشید قرار دارد. رادیکال‌های آزاد روی سطح پوست، منجر به ایجاد چین‌وچروک و پیری زودرس پوست می‌شوند. در عوض آنتی‌اکسیدان‌ها به طرز چشمگیری در کاهش و ازبین‌بردن رادیکال‌های آزاد مؤثر هستند. لیموترش سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است. مصرف مداوم لیموترش تازه، تحول شگرفی در بازسازی سلول‌های تخریب شده و جوان‌سازی پوست دارد.

 

جوان‌سازی پوست و رفع چین‌وچروک با لیموترش

جوان‌سازی پوست و رفع چین‌وچروک با لیموترش-راسپینا کلاب

3.    دفع سموم کبدی و درمان هپاتیت با لیموترش

طیف وسیعی از مواد مؤثر و مفید کبد در لیموترش وجود دارد، این مواد به طرز خارق‌العاده‌ای در درمان هپاتیت مؤثر هستند. همچنین لیموترش حاوی هسپریدین و اسیدسیتریک دو ماده تأثیرگذار در پاک‌سازی کبد است. این مواد به دفع سموم از کبد کمک زیادی می‌کنند. بهبود عملکرد کبد وابسته به مایع صفراوی است. این دو ماده با دفع سموم مختلف از کبد به افزایش تولید مایع از کیسه صفرا منجر می‌شوند. در نتیجه کبد پاک‌سازی می‌شود.  

 

دفع سموم کبدی و درمان هپاتیت با لیموترش-راسپینا کلاب

4.    پیشگیری از سرطان با لیموترش

علاوه بر وجود آنتی‌اکسیدان، لیموترش حاوی 22 ترکیب متنوع و مختلف ضدسرطانی است. لیمونن و سالوسترول کیو 40 با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند و روند رشد آنها را در بدن کند می‌کنند. گلیکوزید فلاونول دیگر ماده موجود در لیموترش، فرایند تکثیر و تقسیم سلول‌های سرطانی را متوقف می‌کند.

 

پیشگیری از سرطان با لیموترش-راسپینا کلاب

5.    جلوگیری از خونریزی لثه و دندان‌درد با لیموترش

چکاندن چند قطره آب لیموترش روی دندان تا حدی موجب کاهش و ازبین‌بردن دندان‌درد می‌شود. همچنین خونریزی لثه را متوقف و با ازبین‌بردن عفونت‌های دهان و دندان، باعث خوشبو شدن دهان می‌شود. اسیدسیتریک باعث سفید شدن دندان‌ها و ازبین‌بردن آلودگی‌های چسبنده به دندان می‌شوند. توجه داشته باشید اسیدسیتریک موجود در لیموترش، به مینای دندان آسیب می‌زند، بنابراین بلافاصله بعد از استفاده از آن، دندان‌های خود را مسواک بزنید.

 

جلوگیری از خونریزی لثه و دندان‌درد با لیموترش

جلوگیری از خونریزی لثه و دندان‌درد با لیموترش-راسپینا کلاب

6.    درمان سنگ کلیه با لیموترش

وجود میزان زیادی اسیدسیتریک در لیموترش، مانع از تشکیل سنگ کلیه می‌شود. افزایش حجم و PH ادرار در درمان و پیشگیری از سنگ کلیه بسیار مؤثر است. ترکیب سیر و لیموترش برای درمان عفونت کلیه و سنگ کلیه بسیار ایده‌آل خواهد بود.

 

درمان سنگ کلیه با لیموترش-راسپینا کلاب

7.    کاهش وزن و لاغری با لیموترش

اسیدسیتریک، متابولیسم و سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل لیموترش یک چربی‌سوز طبیعی محسوب می‌شود. ترکیب آب لیموترش و عسل در یک لیوان آب ولرم، معجونی بسیار مقوی، مغذی و تأثیرگذار در کاهش وزن و لاغری است. این معجون را صبح ناشتا میل کنید تا از اثرات جادویی آن بر کاهش وزن در کمترین زمان بهره‌مند شوید.

 

کاهش وزن و لاغری با لیموترش-راسپینا کلاب

8.    تقویت سیستم ایمنی بدن با لیموترش

لیموترش سرشار از ویتامین ث است. این ویتامین باعث دفع و ازبین‌بردن عفونت‌ها و انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها از بدن می‌شود. این فرایند به افزایش سیستم ایمنی بدن در مقابل انواع بیماری‌ها، عفونت‌ها و حساسیت‌ها منتهی می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن با لیموترش

تقویت سیستم ایمنی بدن با لیموترش-راسپینا کلاب

9.    کنترل فشارخون با لیموترش

کاهش فشارخون سیستولیک از رایج‌ترین فواید مصرف مداوم لیموترش گزارش شده است. گنجاندن لیموترش در سبد غذایی روزانه برای افراد مبتلا به فشارخون بالا توصیه می‌شود.

10.درمان درد مفاصل و آرتریت با لیموترش

مصرف مداوم آب لیموترش در درمان و رفع کمبود ویتامین D بسیار مؤثر است. کاهش عوارض ناشی از درد و التهابات و ورم‌های مفصلی از جمله فواید مصرف آب‌لیمو برای بدن است. ترکیب فلفل به همراه آب‌لیمو یک ضماد و پماد بسیار تأثیرگذار در رفع درد و التهابات زانو و کاهش دردهای آرتریت است.

درمان درد مفاصل و آرتریت با لیموترش-راسپینا کلاب

11. بهبود بینایی با لیموترش

یکی از فواید و خواص معجزه‌آسای لیمو، تأثیرگذاری آن در بهبود سلامت چشم‌هاست. ویتامین ث در حد زیادی در لیمو وجود دارد. این ماده از پیرچشمی و سایر بیماری‌های چشم در سنین بالا پیشگیری می‌کند. ماده فلانوئید موجود در لیموترش از بروز عفونت‌های چشمی و آب مروارید جلوگیری می‌کند.

 

بهبود بینایی با لیموترش-راسپینا کلاب

12. درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا با لیموترش

یکی از متداول‌ترین موارد مصرف لیمو و در واقع آب لیموترش به همراه عسل برای درمان انواع عفونت‌های ویروسی است. بروز عفونت‌های ویروسی و سرماخوردگی باعث ایجاد ضعف در سیستم ایمنی بدن می‌شود و زمینه‌ساز ابتلا به دیگر بیماری‌های خطرناک را فراهم می‌آورد. به‌ویژه در فصول سرد سال، سرماخوردگی‌های طولانی‌مدت، اثرات منفی زیادی روی بدن دارد. مصرف روزانه دومرتبه ترکیب آب لیموترش به همراه عسل در یک لیوان آب ولرم می‌تواند به بهبود عفونت‌های ویروسی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی کند. برای اینکه نتیجه بهتر و سریع‌تری بگیرید کمی فلفل و دارچین به این ترکیب اضافه کنید.

 

درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا با لیموترش

درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا با لیموترش-راسپینا کلاب

13. درمان آسم با لیموترش

لیموترش دارای خواص ضدعفونی‌کننده است. استفاده از این میوه در دوران فصل سرما خطرات ابتلا به آسم را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود افرادی که به بیماری‌های ریوی و برونشیت مبتلا هستند، مصرف روزانه لیموترش را در وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی مانند چای بعدازظهر بگنجانند.

 

درمان آسم با لیموترش-راسپینا کلاب

14. رفع بوی بد بدن با لیموترش

لیموترش خواص ضدباکتری و ضدقارچی فراوانی دارد. مصرف خوراکی و موضعی این میوه، اثرات چشمگیری در دفع میکروب‌ها و سایر آلودگی‌های بدن دارد. تجمع باکتری‌ها موجب ایجاد بوی بد بدن می‌شوند.

در زمان‌های گذشته، خانم‌ها برای رفع بوی بدن خود از لیموترش استفاده می‌کردند. زیرا دریافته بودند که رایحه معطر خوش در دفع باکتری‌ها و ایجاد بوی خوش بسیار مؤثر است. بهتر است یک لیموترش کامل را در یک سطل پرازآب قرار دهید و حمام را با آن خوشبو و معطر کنید.

رفع بوی بد بدن با لیموترش

رفع بوی بد بدن با لیموترش-راسپینا کلاب

15. تقویت استخوان­ها با لیموترش

لیموترش دارای مقادیر زیادی پتاسیم، کلسیم، مس و منیزیم است. برای جلوگیری از پوکی‌استخوان‌ها و تقویت آنها توصیه می‌شود روزانه مقدار معینی از این مواد معدنی مصرف شود. لیموترش جایگزین خوبی برای مواد و قرص‌های شیمیایی است. مصرف مداوم آب لیموترش کمبود ویتامین D بدن را جبران می‌کند.

 

تقویت استخوان­ها با لیموترش

تقویت استخوان­ها با لیموترش-راسپینا کلاب

16. رفع خارش و گرفتگی بینی با لیموترش

یکی از خواص لیموترش، رفع گرفتگی بینی و خارش‌های آن است. یک لیوان آب گرم را با چند قطره لیموترش رقیق کنید. به‌تدریج و چند بار در روز، بینی خود را با آن شستشو دهید. این روش در رفع گرفتگی بینی و ازبین‌بردن خارش سوراخ بینی بسیار مؤثر است. همچنین ریختن چند قطره لیموترش در بینی، خونریزی و خون دماغ را مرتفع می‌کند.

 

رفع خارش و گرفتگی بینی با لیموترش

رفع خارش و گرفتگی بینی با لیموترش-راسپینا کلاب

18. بهبود و رفع گلودرد با لیموترش

یکی از تأثیرگذارترین خواص لیموترش در بدن، رفع التهابات و عفونت غدد بزاقی است. چند قطره لیموترش را به یک لیوان چای روزانه خود اضافه کنید تا از خواص خارق‌العاده آن در درمان گلودرد و رفع عفونت بزاق خود بهره بیشتری ببرید.

 

بهبود و رفع گلودرد با لیموترش

بهبود و رفع گلودرد با لیموترش-راسپینا کلاب

19.  در مان نقرس با لیموترش

برای بیماران مبتلا به نقرس مصرف آب لیموترش یا لیموناد توصیه می‌شود. لیموناد با 60 گرم آب لیموترش و آب نقش بسیار مؤثری در درمان و کاهش علائم نقرس دارد.

20. رفع اختلالات قلبی با لیموترش

لیموترش سرشار از منیزیم و پتاسیم است. برای تأمین سلامت بیشتر قلب استفاده از این دو ماده معدنی بسیار سفارش شده است. پتاسیم  باعث کنترل و تنظیم فشارخون و بهبود گردش خون در بدن می‌شود. این فرایند به کاهش تورم اختلالات قلبی می‌انجامد. در نتیجه احتمال بروز سکته‌های قلبی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. همچنین مصرف آب لیموترش، کلسترول خون را کاهش می‌دهد. کلسترول بالا یکی از عوامل اصلی سکته قلبی است.

 

رفع اختلالات قلبی با لیموترش

رفع اختلالات قلبی با لیموترش-راسپینا کلاب

21. رفع تیرگی و پف زیر چشم با لیموترش

چنانچه در اثر خستگی و کمبود خواب، زیر چشم‌های شما ورم و به‌اصطلاح عامیانه پف‌کرده، لیموترش می‌تواند در کمترین زمان ممکن این تورم را از بین ببرد.  یک‌تکه پنبه را با چند قطره آب لیموترش آغشته کنید و در ناحیه زیر چشم بمالید. بعد از چند دقیقه چشمان خود را با آب سرد بشویید. این کار علاوه بر رفع پف، تیرگی و کبودی زیر چشم را نیز از بین می‌برد.

 

رفع تیرگی و پف زیر چشم با لیموترش

رفع تیرگی و پف زیر چشم با لیموترش-راسپینا کلاب

22. رفع تیرگی‌های آرنج با لیموترش

برخی از اعضای بدن مانند زیربغل، آرنج و زانوها دارای تیرگی‌هایی هستند. برای ایجاد زیبایی هر چه بیشتر بدن و رفع تیرگی این نواحی از لیموترش استفاده کنید. لیموترش علاوه بر خواص سفیدکنندگی بدن، به نرم و صاف شدن این نواحی نیز کمک می‌کند. برای این کار نصف لیمو را به روی ناحیه موردنظر قرار دهید و بعد از 15 دقیقه محل را با آب سرد بشویید.

 

رفع تیرگی‌های آرنج با لیموترش

رفع تیرگی‌های آرنج با لیموترش-راسپینا کلاب

23. درمان فشارخون پایین با لیموترش

افرادی که بنیه ضعیفی دارند، خوردن روزانه آب لیموترش را فراموش نکنند. مصرف روزانه لیموترش و آب آن به تقویت بنیه و ازبین‌بردن ضعف و ناتوانی آنها منجر می‌شود. همچنین افرادی که فشارخون پایین دارند، یک لیموترش را با یک‌چهارم فنجان روغن آفتاب‌گردان مخلوط کرده و تمام بدن خود را با آن ماساژ دهند. این کار باعث تثبیت فشارخون آنها می­شود.

 

درمان فشارخون پایین با لیموترش

درمان فشارخون پایین با لیموترش-راسپینا کلاب

24. درمان میخچه با لیموترش

خاصیت ضدالتهابی و ضدقارچی لیموترش در درمان زخم‌ها و عفونت‌های بدن ثابت شده است. برای درمان و ازبین‌بردن میخچه، یک ورقه از لیموترش را روی محل موردنظر گذاشته و از شب تا صبح ببندید. مطمئن باشید تا صبح میخچه پای شما کنده می‌شود.

درمان میخچه با لیموترش

درمان میخچه با لیموترش-راسپینا کلاب

25. زیبایی بخش پاها با لیموترش

یکی از روش‌های خانگی برای زیباسازی پاها استفاده از لیموترش است. با این کار دیگر نیازی به رفتن به سالن‌های آرایشی نخواهید داشت. ابتدا پاهای خود را در یک تشت آب گرم بگذارید. بعد از آرام شدن پاها، روی آنها آب لیموترش بمالید. آب گرم موجب بازشدن منافذ پوست می‌شود و لیموترش نقش یک قابض را بازی می‌کند.

 

زیبایی بخش پاها با لیموترش

زیبایی بخش پاها با لیموترش-راسپینا کلاب

26. کاهش احتمال سکته مغزی با لیموترش

لیموترش سرشار از ویتامین ث است. این ویتامین درعین‌حال که از اختلالات عروقی و قلبی و سکته‌های قلبی پیشگیری می‌کند، نقش بسیار مؤثری در کاهش سکته‌های مغزی دارد. وجود ماده‌ای به نام تانکریتین در پوست لیمو، برای کاهش علائم اختلالات مغزی مانند پارکینسون مفید و مؤثر است.

 

کاهش احتمال سکته مغزی با لیموترش

کاهش احتمال سکته مغزی با لیموترش-راسپینا کلاب

27. کاهش خونریزی داخلی با لیموترش

لیموترش خاصیت ضدانعقادی دارد. یعنی از لخته شده خون و بروز خونریزی‌های داخلی جلوگیری می‌کند. همچنین وجود ویتامین C در لیموترش باعث تقویت مویرگ‌های خونی می‌شود. ضعیف شدن مویرگ‌ها دلیل اصلی پارگی آنهاست. مصرف چند قطره لیموترش به‌عنوان چاشنی در غذاهای روزانه، به درمان فوری خونریزی‌های داخلی کمک می‌کند.

 

کاهش خونریزی داخلی با لیموترش

کاهش خونریزی داخلی با لیموترش-راسپینا کلاب

عوارض مصرف زیاد لیموترش

لیموترش در کنار تمام فواید و خواص زیادی که برای بدن دارد، مضراتی نیز دارد. برای افراد کمتر از 68 کیلو توصیه می‌شود روزانه نصف لیموترش مصرف کنند. افرادی بالای این وزن می‌توانند یک لیموترش کامل را روزانه میل کنند.

اما زیاده‌روی در مصرف لیموترش، موجب خرابی و پوسیدگی دندان‌ها، تشدید درد معده و کم‌هوشی و بی‌خوابی شود. این عوارض شاید به دلیل وجود مواد اسیدی زیاد در ترکیبات لیموترش باشد. همچنین مصرف زیاد آن باعث سوزش و تکرر ادرار می‌شود.

 

عوارض و خطرات مصرف زیاد لیموترش

عوارض و خطرات مصرف زیاد لیموترش-راسپینا کلاب

برخی افراد برای آفتاب گرفتن و به‌منظور برنزه شدن، از لیموترش استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید نه‌تنها این کار مؤثر نیست بلکه منجر به سوختگی شدید و ایجاد لکه‌های پوستی می‌شود. متأسفانه این کار منجر به افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست می­شود. همچنین مصرف لیموترش با برخی داروهای ضدانعقاد خون مانند آسپرین و وارفارین تداخل دارد.

 

جمع‌بندی

لیموترش میوه‌ای خوشبو با خواص و فواید زیاد برای بدن است. این میوه از جمله میوه‌هایی است که تمام بخش‌های آن یعنی پوست و آب و بخش گوشتی آن مورد مصرف آشپزی است و در تهیه انواع مربا و ترشی پوست لیموترش بسیار مصرف می‌شود. لیموترش به دو شکل زرد و سبز وجود دارد.

برای درمان و کاهش علائم بسیاری از بیماری‌ها همچون ناراحتی‌های گوارشی، کلیه، کبد، ریه و حتی اختلالات قلبی و عروقی مصرف لیموترش توصیه می‌شود. از سویی دیگر مصارف موضعی این میوه روی پوست بدن فواید زیادی برای بدن دارد. درمان آکنه و برخی تیرگی‌های پوست صورت و کاهش پف و کبودی‌های زیر چشم از نمونه اثرات لیموترش است.

منابع

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من